Zwangerschap & incontinentie

Zwangerschap & incontinentie

Bij de komst van een nieuwe baby horen zo veel nieuwe ervaringen en uitdagingen! Hier eentje waar veel moeders mee te maken hebben, maar waar er weinig over praten: een gevoelige blaas. Wat zijn de oorzaken en hoe kan je er het beste mee om gaan? Zo zorg je dat jouw focus weer precies is waar hij moet zijn – bij je pasgeboren kindje.


Hoe kan zwangerschap incontinentie veroorzaken?
Tijdens de bevalling wordt je geboortekanaal uitgerekt zodat je baby erdoor past. Daarbij worden ook je bekkenbodemspieren uitgerekt. Hierdoor kan je bekkenbodem verzwakken, waardoor je minder controle hebt over je blaas. Als je al een gevoelige blaas hebt, kan een zwangerschap de symptomen verergeren. 

Enkele andere factoren die het risico op zwangerschapsgerelateerde incontinentie kunnen verhogen: 

  • Bevallen van een grote baby
  • Een lange of moeilijke vaginale bevalling

Heb je een keizersnede gehad? Experts zeggen dat je dan evengoed kans hebt op een gevoelige blaas omdat alleen al het dragen van een kind tijdens de zwangerschap je bekkenbodemspieren kan verzwakken. 

Symptomen van incontinentie als gevolg van de zwangerschap
Als je zwakke bekkenbodemspieren hebt, kan je last krijgen van licht urineverlies als je hoest, niest, lacht of sport en misschien moet je vaker dringend je blaas legen. Andere symptomen zijn ‘s nachts regelmatig wakker worden om te gaan plassen of lekjes tijdens je slaap. 

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Wat kan je doen tegen zwakke bekkenbodemspieren? 
Onvoldoende controle hebben over je blaas vlak na de bevalling zal meestal vanzelf verbeteren in de eerste zes maanden als je lichaam herstelt na je zwangerschap. Regelmatig bekkenbodemoefeningen doen, zal je spieren helpen versterken waardoor je meer controle krijgt.

Pas in de eerste weken na de bevalling op met bewegingen die je bekken onder druk zetten en je bekkenbodemspieren nog verder kunnen uitrekken. Bescherm deze spieren met de volgende tips: 

  • Knijp samen, lift en houd je bekkenbodemspieren vast voordat je niest, hoest, je neus snuit of iets optilt. 
  • Kruis je benen en knijp ze goed samen voordat je hoest of niest. 
  • Til geen zware dingen
  • Vermijd oefeningen waarvan je voelt dat ze spanning leggen op je bekkenbodem

Als de controle over je blaas na zes maanden nog niet verbeterd is, dan kan je het beste een afspraak met je huisarts maken. Hij of zij kan je andere oefeningen of behandelingen voorschrijven, of andere oorzaken van je urineverlies met jou bespreken.  

 

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Goede tips. Wil je nog meer weten over je bekkenbodem? Kijk dan eens op jouwbekkentherapeut.nl Gemakkelijke oefeningen en een gratis video training zodat je thuis kunt werken aan urineverlies of verzakkingsklachten. vriendelijke groeten, Yildiz van der Zijden

  • melden
Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven
Met Swiffer géén stof dat meer ronddwarreld!

Met Swiffer géén stof dat meer ronddwarreld!

"

Sinds ik Swiffer heb getest, wil ik niets anders meer. Ik gebruikte een zachte doek voor de meubels en de vloer, maar kon de volgende dag weer opnieuw beginnen en dat is met Swiffer niet, want er is geen ronddwarrelend stof meer!

"

Door Ambassadeur
mirjamnl1112279