Omgaan met postnatale lichaamsveranderingen

Omgaan met postnatale lichaamsveranderingen

Je hebt net je bevalling achter de rug en je kunt niet wachten tot je lichaam normaal is, maar zo voelt het nog lang niet! Misschien heb je last van postnatale bloedingen of een gevoelige blaas.


Je hebt net je bevalling achter de rug en je kunt niet wachten tot je lichaam normaal is, maar zo voelt het nog lang niet! Misschien heb je last van postnatale bloedingen of een gevoelige blaas.

Hoe ga je om met postnatale bloedingen (lochia)?

Na je bevalling zul je wellicht een bloedverlies ervaren die lochia heet. Deze afscheiding bevat het bloed en het membraan dat langs de baarmoederwand heeft gezeten. Bij zowel een vaginale bevalling of een keizersnede krijg je met lochia te maken.

De kleur van de lochiavloei verandert na een tijdje. De eerste drie tot vier dagen is dit rood, waarna het een roze-bruine kleur krijgt. De hoeveelheid lochia die je afscheidt zal na verloop van tijd verminderen en wordt rond de derde week na de bevalling lichter van kleur.

Als je grote proppen afscheidt, schakel dan je huisarts in. Dit kan een teken zijn dat er iets mis is. Bewaar het verband met de bloedprop zodat de huisarts het kan onderzoeken.

Een gevoelige blaas

Stressincontinentie is een soort gevoelige blaas. Deze kan ontstaan door de zwangerschap en de geboorte van je baby omdat er spanning op de bekkenbodem heeft gestaan.

Vrouwen met stressincontinentie voelen bijvoorbeeld ongecontroleerd urine druppelen tijdens het lachen of niezen.

Hoe weet je of je een gevoelige blaas hebt?

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Je hebt waarschijnlijk een gevoelige blaas als je één of meer van de volgende symptomen ervaart:

  • Meer dan 10 keer per dag naar de WC moeten;
  • Druppelen wanneer je lacht, hoest, niest of sport;
  • Urineverlies en/of verminderde gevoeligheid tijdens seks;
  • 's Nachts vaak naar het toilet moeten.

Tips voor een gevoelige blaas

Er zijn een paar voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen om de symptomen van een gevoelige blaas te verminderen:

  • Let op wat je drinkt
    Drink voldoende water (gefilterd kraanwater is het beste) in plaats van bruisende, koolzuur- en suikerhoudende drankjes. Stap over op decafeïne koffie of thee zonder theïne. Kies alcoholvrije of drankjes met minder alcohol, een wijntje afwisselen met spa rood is bijvoorbeeld beter dan een glas wijn alleen.
  • Let op je voeding
    Een voedingspatroon met veel vezels ondersteunt een gezonde spijsvertering en kan de druk op je blaas verminderen.
  • Verstevig je bekkenbodem
    Verstevig je bekkenbodemspieren door iedere dag oefeningen te doen zodat je ze kunt aanspannen wanneer je ze het meeste nodig hebt, bijvoorbeeld als je hoest of lacht.
  • Probeer inlegkruisjes
    Om er zeker van te zijn dat je je de hele dag door fris en proper voelt, kun je kiezen voor inlegkruisjes die speciaal ontwikkeld zijn voor de gevoelige blaas, zoals Always Discreet.

Wat verraste jou over je postnatale lichaam?

Deel jouw ervaringen en help het welzijn van andere vrouwen te verbeteren.

En heb je tips die andere vrouwen kunnen helpen? Of gewoon dingen waarvan je wilde dat je ze geweten had? Of dingen die je zelf graag op voorhand geweten had en wil delen?

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Vrouwen onder elkaar, praat mee!
Met Swiffer géén stof dat meer ronddwarreld!

Met Swiffer géén stof dat meer ronddwarreld!

"

Sinds ik Swiffer heb getest, wil ik niets anders meer. Ik gebruikte een zachte doek voor de meubels en de vloer, maar kon de volgende dag weer opnieuw beginnen en dat is met Swiffer niet, want er is geen ronddwarrelend stof meer!

"

Door Ambassadeur
mirjamnl1112279