Omgaan met krampen en PMS

Omgaan met krampen en PMS

Pijnlijke borsten, hoofd- en rugpijn zijn veel voorkomende symptomen van het ‘pre menstrual syndrome’ (PMS). En als je menstruatie eenmaal begonnen is, kun je last van buikkrampen hebben.


Lichaamsbeweging tegen PMS

In de dagen voordat je menstruatie begint kun je moe zijn of last van stemmingswisselingen hebben. Een beetje lichaamsbeweging (wandelen of stretchen) kan hier tegen helpen. Het verlicht ook de pijn, want met oefeningen stimuleer je de doorbloeding in je onderbuik en heb je dus minder last van dat zware, opgezwollen gevoel. Workouts waarbij je je lichaam strekt, zoals luchtfietsen, werken het beste. Vlak voor dat je ongesteld moet worden kun je last van pijnlijke borsten hebben. Tip: draag dan een extra stevige sportbeha die je borsten goed op hun plaats houden.

Menstruatiepijn

Menstruatiepijn kan variëren van een oncomfortabel gevoel tot het ineenkrimpen van de pijn. Het kan beginnen in de onderbuik en doorstralen naar de onderrug en benen. Veel vrouwen hebben last van buikkrampen tijdens hun periode. Tip: een warme waterkruik of een warm bad kan deze pijn verlichten (en jouw humeur verbeteren).

Wat veroorzaakt menstruatiepijn?

Elke maand wordt jouw baarmoederslijmvlies dikker ter voorbereiding op een mogelijke zwangerschap om het embryo te voeden. Als de eicel niet is bevrucht, is die dikke binnenwand niet nodig en wordt deze afgebroken. Hierbij komen prostaglandinehormonen vrij. Onder invloed van deze hormonen trekken de spieren van je baarmoeder zich samen en duwen de binnenwand naar buiten. Deze spieren worden ook tijdens een bevalling gebruikt en zijn dus heel erg sterk. Sommige vrouwen hebben een hoger prostaglandineniveau. Men denkt dat dit de echt pijnlijke buikkrampen veroorzaakt. Tip: sporten kan jouw menstruatiepijn verlichten doordat het je oestrogeengehalte in balans houdt.

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Heb je erge last van PMS? Dan is de ‘Manage PMS now’ hypnotherapie App misschien wat voor jou. Zo kun je even lekker ontspannen, de pijn vergeten en je slechte humeur laten verdwijnen.

Wil je meer weten over sporten tijdens je menstruatie? Lees dan ook ‘Sporten tijdens je menstruatie’ en leer meer over voeding, hormonen en de juiste sportschoenen.

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Bobby112

Bobby112

gemeld

Ja dat recht. Drink soja dat helpt ook . Wordt aanbevolen door mijn dokter en nu ben ik in de overgang het helpt me . Bevat veel vitaminen en gekoeld drinken is heerlijk . Neem ook dagelijks vitamine D.

  • melden
Steventje

Steventje

gemeld

Drink soja dat helpt ook goed. Is aanbevolen door mijn huisarts en nu ik in de overgang ben helpt het mij. Bevat veel vitamines en gekoeld drinken is het lekkerste. Neem ook dagelijks vitamine D.

  • melden
kuonam

kuonam

gemeld

Heb je last van erge menstruatiepijn, gebruik dan eens Naproxen. Alleen op de dagen nemen dat je er last van heb en 1 pilletje is genoeg! Werkt super goed en je hebt de hele dag nergens meer last van. Is te koop bij verschillende drogisterij in de stad!

  • melden
Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven
Met Swiffer géén stof dat meer ronddwarreld!

Met Swiffer géén stof dat meer ronddwarreld!

"

Sinds ik Swiffer heb getest, wil ik niets anders meer. Ik gebruikte een zachte doek voor de meubels en de vloer, maar kon de volgende dag weer opnieuw beginnen en dat is met Swiffer niet, want er is geen ronddwarrelend stof meer!

"

Door Ambassadeur
mirjamnl1112279