De regels van de sport

De regels van de sport

Ben je ongesteld? Het hoeft niet ‘game over’ te zijn voor je sportschoenen. Uit onderzoek blijkt dat je zelfs méér energie krijgt door te sporten tijdens je menstruatie.


Dáárom is sporten belangrijk je als je ongesteld bent

  • De hormonale veranderingen tijdens je menstruatie verhogen je pijngrens en versnellen spierherstel. Zo zet je moeiteloos nieuwe records neer. Bye bye, bankhangen!
  • Door te sporten schakel je tegenstanders als krampen en een pijnlijke onderrug uit. Jij vs. menstruatiepijn: 1-0.
  • Sporten verbrandt calorieën... en compenseert zo je maandelijkse transformatie in Koekiemonster.

Dag 1 – 7: Move it!
Op het moment dat je menstruatie van start gaat , is je oestrogeengehalte het laagst. Je lichaam verbrandt dan koolhydraten in plaats van vet, waardoor je minder energie hebt. Zet de verdediging in op vermoeidheid en spierpijn door... te bewegen! Ga een eind wandelen, fietsen of doe wat rustige yoga. Probeer zeker houdingen met je gezicht naar de grond toe en geef jezelf een onderbuik massage om krampen te verlichten.
Ook als je niet ongesteld bent zorgt sporten voor het in balans houden van je hormoonhuishouding. Probeer verschillende sporten uit en ontdek wat het beste bij je past.

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Dag 8 – 14: Hormonale cheerleader
Als je menstruatie de eindstreep bereikt , rijzen je oestrogeen- en testosterongehaltes de pan uit. Testosteron helpt je om spiermassa te kweken. Terwijl oestrogeen bindweefsel creëert dat je spieren aan je beenderen bindt. Het ideale moment dus om de fitness in te duiken! Verleg je grenzen met een stevige workout zoals spinnen, bootcamp, CrossFit, kickbox... en die nieuwe recordtijd is zó gepiept.

Dag 15 – 21: Energieblessure
Na je eisprong doet je lichaam een hormonaal haasje-over. Je maakt ineens veel minder oestrogeen aan en des te meer progesteron. Daardoor voel je je vaak onaantrekkelijk en zwak. Nu heb je meer kans op blessures. Speel daarom op veilig met een laag-bij-de-grondsport zoals ballet of pilates.

Dag 22 – 28: Game over
Misschien lig je knock-out op de bank, maar toch kun je beter doorzetten en gaan sporten. Dat geeft je een natuurlijke endorfineboost waardoor je je beter zult voelen.
Kies voor een rustigere sport met een matige intensiviteit zoals Power Yoga.
Het zweten helpt je bovendien om dat opgeblazen gevoel te tackelen.

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven