Hoera!

hooray

Je bestelling is geplaatst. We hebben je een e-mail gestuurd.

Dichtbij

Mijn mandje

Uw monsters

Kies een monster om te bestellen

cashback

Bekijk de beschikbare aanbiedingen op maat voor u!

Selecteer uw verzendadres

Vocht vasthouden tijdens je menstruatie

Vocht vasthouden tijdens je menstruatie

0
Dit geeft je dat opgeblazen gevoel, vooral in je onderbuik. Ook je borsten, voeten, vingers en enkels kunnen flink opzwellen.

Waarom hou je vocht vast?

Jouw hormoonhuishouding wordt beïnvloed door menstruatie, pilgebruik en zwangerschap. In de laatste week voordat je menstruatie begint schommelen de oestrogeen- en progesteronniveaus. Hierdoor hoopt vocht zich in je lichaam op. Dit merk je bijvoorbeeld doordat je ringen minder makkelijk afgaan of je broek wat strakker zit. Na een goede nachtrust is het meestal minder, omdat je s' nachts gemiddeld 1,5 liter vocht (zweet) verliest. Wist je dat je lijf door warm weer ook extra vocht vasthoudt? Met warm weer verwijden je bloedvaten en hierdoor wordt het vocht uit je aders je lichaam ingeperst.

Hoe voorkom je dat je vocht vasthoudt?

  1. Eet weinig zout. Als je veel zout eet houdt je lichaam meer vocht vast. Weg met die chips, kaas en zoutrijke kant-en-klaarmaaltijden!
  2. Eet vezelrijke voeding om constipatie te voorkomen. Denk aan volkoren brood, muesli en vezelrijke groente als broccoli, sperziebonen, bospeen, rode kool, linzen, erwten en bonen. Sinaasappel, bramen, mango en peer met schil zijn ware fruitvezelbommetjes.
    Tip: noten en zaden bevatten veel vezels, vooral pistachenoten!
  3. Eet voedsel met een vochtafdrijvende werking: selderij, aardappels, asperges en venkel. Groene thee, paardenbloem- en brandnetelthee werken ook vochtafdrijvend.
  4. Beweeg elke dag om zo vocht af te drijven: wandel, fiets of sport. Lees: sporten tijdens je menstruatie
  5. Rust goed uit. Tijdens je menstruatie kan je lichaam op andere momenten rust nodig hebben. En door een slechte nachtrust kan je lichaam ook extra energie en vocht vasthouden.
  6. Drink voldoende, vooral water en thee. Hoe meer vocht je binnenkrijgt, hoe meer zout je afvoert (tijdens het plassen). Sla niet door, drink niet meer dan 2,5 liter water per dag. Als je te veel drinkt kan er namelijk een zouttekort in je lichaam ontstaan.
  7. Groenten en fruit bevatten veel vocht. Dit mag je ook bij je dagelijkse vochtinname optellen.
  8. Drink zo min mogelijk cafeïne en alcohol. Hierdoor stimuleer je je lichaam om vocht vast te houden.
  9. Zit of slaap met een kussen onder je benen en voeten. Zo kan het vocht uit je enkels en onderbenen (via je blaas) worden afgevoerd.

Houdt jouw lichaam toch nog steeds veel vocht vast? Hou gedurende 2 tot 3 maanden een dagboekje bij en schrijf hier in op wat je eet, drinkt en hoeveel je beweegt. Dit kan jou helpen uitvinden waarom je er zo veel last van hebt. Blijf je klachten houden? Maak een afspraak bij je huisarts.

Zin in nog meer weetjes over je cyclus?

0

Je reactie toevoegen

Misschien iets voor jou: