Meer bewegen is echt niet moeilijk

Meer bewegen is echt niet moeilijk

Sportarts Jessica Gal schrijft blogs voor Tym.nl, een website over sport en bewegen voor kinderen: ‘Je hoeft niet als een gek te gaan sporten, met gewoon wat meer bewegen kom je al een heel eind.’


Goede voornemens zijn leuk, maar ze moeten wel uitvoerbaar zijn. Hele hordes mensen nemen zich op 1 januari altijd voor meer te gaan bewegen en sporten. Maar hoe pak je dat aan? Is één keer per week voldoende of moet je minstens drie keer naar de sportschool?

Volgens sportarts Jessica Gal heeft dat vooral te maken met je basis: als je weinig of nooit hebt gesport, moet je heel rustig beginnen. Heb je al wat conditie en zit je fysiek goed in elkaar, dan kun je wat meer gaan doen: nog wat vaker trainen of wat zwaarder.

‘Als je weinig hebt gesport en bovendien te zwaar bent, moet je het voorzichtig aanpakken. Begin met vaker te fietsen en te wandelen, de trap te nemen in plaats van de lift… allemaal kleine veranderen die al veel goed doen. Zo voorkom je overbelasting. Daarna kun je een volgende stap nemen met een paar keer in de week licht te trainen.’

‘Als je echt wil gaan sporten, begin dan niet met hardlopen of andere sporten waarbij veel gerend of gesprongen wordt, maar ga fietsen, wandelen of op een roeiergometer zitten. Vermijd ook oefeningen die heel ingewikkeld zijn en veel coördinatie vragen, want daarmee kun je eerder blessures oplopen.’

Wat is de Fitnorm?
In ons land heb je twee normen of adviezen om gezond en vitaal te blijven. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen stelt dat elke volwassenen vijf keer per week tenminste dertig minuten matig intensief zou moeten bewegen. Voor jongeren tot achttien jaar is dat een uurtje.
Jessica Gal: ‘Onder matig intensief verstaan we: stevig wandelen, goed doorfietsen of bijvoorbeeld in de tuin werken.’

De Fitnorm stelt dat iedereen minstens drie keer per week tenminste twintig minuten zware lichamelijke activiteit moet verrichten.

‘Dat is dus fitness, hardlopen, wielrennen. Alle activiteiten waarbij de hartslag omhoog gaat. Het is helemaal goed als je beide adviezen combineert. Dat heet de combinorm en is een echte plus voor je gezondheid.’

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Waarom al die aandacht voor meer bewegen?
Jessica Gal: ‘Mensen die gezond zijn, voelen zich gelukkiger, dat is bekend. Want ongezonde mensen die te weinig bewegen en te zwaar zijn, hebben een groter risico op allerlei ziekten en kwalen: bijvoorbeeld suikerziekte die schade kan veroorzaken aan verschillende organen waarvoor je medicijnen moet slikken of insuline moet spuiten.’

‘Ook een hoge bloeddruk, die de kans op hart- en vaatziekten verhoogt, en andere chronische aandoeningen, zoals pijn in de rug of knieën, kan voorkomen worden. Het is niet prettig om daarmee te leven. Bovendien worden gezonde mensen ouder en scoren ze hoger op kwaliteit van leven.’

Zijn er risico’s als je begint met sporten?
‘Mensen met veel risicofactoren voor hart- en vaatziekten hebben een grotere kans op een hartaandoening tijdens het sporten. De belangrijkste risicofactoren zijn: ouder dan 40 jaar, een hoge bloeddruk, te weinig bewegen en de aanwezigheid van hart- en vaatziekten in de familie. Maar dat is nog geen reden om niet te gaan sporten. Als je niet sport, nemen de risico’s namelijk toe. Deze mensen moeten het wel goed opbouwen of deskundige begeleiding inschakelen.’

Op welke signalen moet je letten?
‘Pijn is niet goed. Dan heb ik het niet over spierpijn, die verdwijnt na een aantal dagen vanzelf. Spierpijn voel je niet tijdens het sporten maar achteraf: je bent stijf en stram en sommige spieren doen wat pijn. Maar als je tijdens het sporten pijn hebt, en die niet verdwijnt en bij de volgende keer weer opduikt, kan er sprake zijn van een blessure. Ga dan naar een fysiotherapeut of sportarts. Pijn op de borst, hartkloppingen, duizeligheid of kortademigheid zijn natuurlijk ook niet goed.’

Meer bewegen is volgens Jessica Gal goed op vele fronten: voor je lichaam en voor je geest. Jessica Gal: ‘Het is niet alleen goed voor jezelf, maar je geeft ook het goede voorbeeld aan je kinderen. Bovendien is het gezellig om samen met je kinderen te bewegen!’

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op Tym.nl; een online platform voor ouders over sport en bewegen van kinderen. Je vindt hier onder andere informatie over motorische ontwikkeling, sportkeuze en blessures. Als je bijvoorbeeld wilt weten wat je kind moet kunnen op een bepaalde leeftijd of je bent op zoek naar tips om je kind voldoende en goed te laten bewegen, kijk dan op de website. Oud topjudoka Jessica Gal is sportarts en heeft haar eigen sportmedisch adviescentrum (SMA) Jessica Gal Sportartsen.

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven
Dolenthousiaste Swiffer Ambassadeur en vrienden!

Dolenthousiaste Swiffer Ambassadeur en vrienden!

"

Iedereen die een sample heeft gekregen is net zoals ik erg enthousiast! 'Makkelijke manier van stoffen', 'je komt overal makkelijk bij' en 'het stof blijft goed in de Swiffer zitten', zijn een aantal reacties die ik kreeg. Erg leuk!

"

Door Ambassadeur
Margriet35

Swiffer Vloerreiniger: favoriet van Ambassadeur.

Swiffer Vloerreiniger: favoriet van Ambassadeur.

"

Echt enthousiast over Swiffer! De Vloerreiniger is een uitkomst! Ideaal voor onder bed, de bank en de trap! Dat is een plek waar elke dag weer haar, vuil en stof ligt en ik altijd zat te klungelen met de kruimelzuiger. Vloerreiniger is mijn favoriet!

"

Door Ambassadeur
Melanie2015