Hoera!

hooray

Je bestelling is geplaatst. We hebben je een e-mail gestuurd.

Dichtbij

Mijn mandje

Uw monsters

Kies een monster om te bestellen

cashback

Bekijk de beschikbare aanbiedingen op maat voor u!

Selecteer uw verzendadres

Hardlopen voor beginners met 7 tips

Hardlopen voor beginners met 7 tips

0
Hardlopen komt zowel je lichaam als je geest te goede. Met onze 7 tips pak je het op de juiste manier aan!

Running tip 1: raadpleeg je huisarts en stel doelen

Wil je beginnen met lopen, raadpleeg dan je eerst huisarts om er zeker van te zijn dat er geen contra-indicatie is. Na dit routinebezoek stel je jezelf een doel: dat motiveert! Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een of twee keer per week te gaan hardlopen of een parcours uit te stippelen dat je zonder te stoppen helemaal uitloopt.

Running tip 2: draag een gepaste outfit

Specifiek ontworpen kleding kan een groot verschil uitmaken voor je hardloopsessies. Een sport-bh van goede kwaliteit en degelijke hardloopschoenen zijn in elk geval van essentieel belang. Het belangrijkste is dat je kleding draagt, waarin je jezelf helemaal vrij en op je gemak voelt om te lopen! Na je hardloopsessie is het wasmiddel Ariel 3in1 Pods ideaal om je sportkledij grondig schoon te krijgen. Draag ook een dun vestje voor het geval dat het begint te regenen. Vergeet ook je haarband en in de winter je handschoenen niet.

Running tip 3: begin traag

Begin met snelwandelen als je nog nooit gejogd hebt. Ga beetje bij beetje sneller lopen en concentreer je eerder op de tijd dan op de afgelegde afstand. Je kunt ook een minuut lopen, gevolgd door 30 seconden snelwandelen en proberen dat ritme aan te houden. Stilaan zal je telkens langer kunnen lopen en na enkele sessies geen behoefte aan snelwandelen meer voelen.

Running tip 4: hou er pret in!

Nodig vrienden of vriendinnen uit om mee te lopen, profiteer ervan om je hond uit te laten en zorg voor variatie in je loopparcours. Schrijf je in om te gaan hardlopen voor een goed doel: dat stimuleert en zo ontmoet je ook andere hardlopers met wie je running tips kunt uitwisselen. Maar het allerbelangrijkste is dat je er plezier aan beleeft!

Running tip 5: verzorg je gewrichten

Als het mogelijk is, ga dan eerder op gras dan op asfalt lopen om je knieën te sparen. Neem de tijd om bovenop je running sessies spierversterkende oefeningen te doen. Sterke spieren beschermen je gewrichten tegen blessures. Profiteer daarom van de dagen dat je niet gaat lopen om te gaan zwemmen of te fietsen. Het is immers belangrijk je gewrichten niet de hele tijd aan dezelfde bewegingen te onderwerpen.

Running tip 6: werk aan je stabiliteit

Met een goede stabiliteit struikel je minder snel tijdens je hardloopsessies. Enkele eenvoudige yogahoudingen kunnen je daar goed bij helpen, vooral oefeningen waarbij je op één been je evenwicht moet bewaren. Yoga biedt ook verlichting bij stijfheid in je rug, heupen en schouders; het verbetert je souplesse. Vergeet niet dat je voor elke running je spieren moet opwarmen!

Running tip 7: let op je gezondheid!

Rust is voor alle lopers van het grootste belang, maar dat is het nog meer voor wie met lopen begint. Twee of drie dagen na je sessie voel je ongetwijfeld spierpijn. Voor minder stijve spieren denk je eraan na elke loopbeurt goed te stretchen - maar niet noodzakelijk zodra je stopt met lopen. Het beste is te stretchen aan het einde van de dag, als een moment van ontspanning. Op rustdagen doe je een andere activiteit, zoals Pilates, wandelen of gymnastiek. Pilates versterkt je de diepliggende spieren, wat uitstekend is voor hardlopers. En waarom zou je jezelf niet af en toe een massage cadeau doen? Dat heb je wel verdiend, toch?

En jij, welke tip heb jij om met lopen te beginnen of het weer op te pakken?

0

Je reactie toevoegen

Misschien iets voor jou:

Cookietoestemming