Slaap goed en leef langer

Slaap goed en leef langer

Een schoonheidsslaapje is geen mythe. Een goede nachtrust kan jaren aan je leven toevoegen.


Sommige mensen voelen zich prima met zes uur slaap, anderen hebben meer dan acht uur  nodig. Uit verschillende slaaponderzoeken blijkt dat te weinig slaap schadelijk kan zijn voor je gezondheid.

Onderzoek van de Universiteit van Californië wijst uit dat de optimale hoeveelheid slaap niet de bekende acht uur is, maar eigenlijk tussen de zeven en zes en een half uur per nacht ideaal is. De zogenaamde 'kernslaap' , die magische zeven uur, is voldoende om optimaal gezondheid te blijven. Uit het slaaponderzoek, waar één miljoen mensen aan hebben deelgenomen, blijkt juist dat wie meer dan zeven uur slaapt mogelijk minder lang leeft.

Bovendien blijkt uit een recent rapport van de Universiteit van Surrey in Groot-Brittannië dat slaaptekort kan leiden tot chronische aandoeningen zoals diabetes, hartziekten, hoge bloeddruk en obesitas. Als mensen meerdere nachten na elkaar te kort slapen (minder dan zes uur per nacht), worden 700 genen die ziekten bestrijden aangetast, aldus de Guardian, die citeert uit het onderzoek. Deze veranderingen die optreden in het lichaam hebben grote invloed op de gezondheid op lange termijn, en verstoren het metabolisme en immuunsysteem. Langdurig minder dan vijf uur slapen elke nacht verhoogt het risico op vroegtijdig overlijden met 15%, aldus de onderzoekers.

Tijdens de slaap gaat je lichaam in de herstelmodus. Bij chronisch slaaptekort wordt de activiteit van genen onderdrukt die de ontstekingsreactie van het lichaam regelen. Die reactie houdt verband met de veroudering. Als we ons 'schoonheidsslaapje' missen kan ons gezicht er moe gaan uitzien. Maar erger is dat slaaptekort kan leiden tot meer slapeloosheid.

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Omdat het lichaam zich herstelt tijdens de slaap, en dan ook nieuwe huidcellen aanmaakt en hormoonspiegels in evenwicht worden gebracht, kunnen chronische slaapproblemen leiden tot ernstige problemen met de gezondheid. Uiterlijke gevolgen van slaaptekort, zoals een slappe gezichtshuid en donkere kringen, zijn voor de meeste vrouwen reden genoeg om te proberen voldoende te slapen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Iedereen heeft een eigen biologische klok (circadiaanse ritme). Maar professor Jim Horne van het Slaaponderzoekcentrum van de Loughborough University denkt dat deze resultaten geen rekening houden met de kwaliteit van de slaap. Hij merkt op dat sommige mensen tevreden zijn met zes uur slaap.

De onderzoekers mogen het dan niet eens zijn over de optimale duur van de slaap, een feit is dat de kwaliteit van de slaap je levensduur positief kan beïnvloeden.

Een paar tips om beter te slapen:

  • Houd een dag/nachtritme aan
  • Doe geen dutje van meer dan drie kwartier overdag
  • Drink geen cafeïne meer na de lunch en geen alcohol kort voor het slapengaan
  • Beweeg 20 tot 30 minuten per dag (maar niet in de laatste drie uur vóór je gaat slapen)
  • Richt je op positieve gedachten
  • Creëer een aangename, rustgevende sfeer in de slaapkamer
  • Ga niet meer achter de computer of doe geen videospelletjes de laatste paar uur voor je gaat slapen
  • Bereid je voor op de slaap door de verlichting te dimmen en een ontspannend bad te nemen
  • Eet een snack die de slaap opwerkt (met tryptofaan erin, bijvoorbeeld melk, banaan, chocola)
  • Gebruik een slaapmasker als de slaapkamer niet donker is
  • Zorg dat je overdag wat zonlicht krijgt
    (bron: Psychology Today)

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

angel036

angel036

gemeld

Ik slaap al jaren heerlijk met mijn raam open. En tv op sleep timer. Geen verwarming aan en naakt. Het helpt echt

  • melden
Kaatje038

Kaatje038

gemeld

Ik slaap het fijnst in een lekkere frisse slaapkamer zonder verwarming ed. En nog het liefst met het raam op een kiertje, zodat je je bed lekker opwarmt met je eigen lichaamswarmte. En niet ye vergeten altijd de tv op de sleeptimer.

  • melden
Lieke93

Lieke93

gemeld

Erg interessant om te lezen!

  • melden

Wat ik doe is als ik de nacht slecht heb geslapen de volgende nacht wisselen met plaats met me vriend

  • melden

kadoekie

gemeld

Zorg er ook voor dat het niet te warm is in je kamer. Lucht de slaapkamer goed en zorg er ook voor dat er tijdens het slapen het raam op een kier staat of dat het luchtrooster boven je raam open. Je merkt het verschil, als je in een goed geventileerde ruimte slaapt. Let wel op, te koud is ook weer niet goed.

  • melden
Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven