Vijf dingen die je moet weten over het slaappatroon van je kind

Vijf dingen die je moet weten over het slaappatroon van je kind

Welke vijf elementen zijn het belangrijkst in het zorgen voor een goed slaappatroon voor je kind? Ontdek het hier!


Worstel je ook met een peuter die er op staat in jouw bed te slapen? Afgezien van wanneer je kind ziek is en niet kan slapen zijn er genoeg redenen waarom het slapengaan niet helemaal wil lukken. Hieronder vertellen we je vijf dingen die je moet weten over het slaappatroon van je kind. Zoals het zorgen voor een rustgevend ritueel voor het slapengaan.

Slaappatroon kinderen

De eerste stap om je kind de hele nacht door te laten slapen is door ze te laten wennen aan slapen in hun eigen bed. Volg een vast routine voor de bedtijd van je kind en blijf vervolgens een paar minuten terwijl zij in slaap vallen. Een slimme truc is om je stoel elke avond steeds dichter bij de deur te zetten, zodat ze uiteindelijk zelfstandig in slaap vallen en een slaappatroon ontwikkelen.

Baby bedtijd: pas op voor over stimulatie

Veel jonge ouders gaan de fout in door een kleurrijk draaiend mobiel boven de wieg te hangen, maar juist door de bewegelijkheid en heldere kleuren kan dit een hindernis zijn voor de slaap.

Niet alleen baby’s kunnen overprikkelt raken, ook wanneer het bedtijd is voor oudere kinderen kunnen zij te veel afleiding om hen heen hebben. Te veel speelgoed in het bed of het gebruik van elektronische gadgets kunnen even afleidend zijn.

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Een vast routine voor de bedtijd van het kind

Wanneer het op slapen aankomt, onderschat dan nooit de pavloviaanse macht van een rustgevende en voorspelbare routine voor bedtijd. Vaak vervalt het bad-boek-knuffel routine wanneer ze niet langer baby meer zijn, maar alle kinderen profiteren van een voorspelbaar rustpuntje aan het einde van de dag. Voor oudere kinderen kan dit een bad zijn, waarna ze zelf in pyjama nog wat kunnen lezen en de lichten op een vaste tijd uitgaan.

Kinderbedtijd: zet de TV uit

De prijs die we betalen voor het leven van een volledig digitaal leven is dat het moeilijker is om in slaap te komen. De belangrijkste boosdoener is cognitieve stimulatie – de hersenen prikkelen terwijl deze in ruststand zouden moeten zijn voor bedtijd. Het antwoord hierop is twee uur voor bedtijd geen tv meer kijken en het verwijderen van alle elektronische apparaten uit de slaapkamer van je kind. Het mag dan misschien een harde regel zijn, maar het is wel de belangrijkste.

Wanneer je je al regels eigen maakt, zal je zien dat je kind binnen de kortste keren maar al te graag tussen de fris ruikende lakens duikt!

Wat is jouw dagelijkse routine wanneer het kinderbedtijd is?

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Na het avondeten de kinderen even vermaken met spelletje. Spelen met ballon of zoek je knuffel. Dan naar bed en als je tijd hebt lees ze even voor. Geen spannend verhaaltje en gebruik Led nachtlampje.

  • melden
Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven
Met Swiffer géén stof dat meer ronddwarreld!

Met Swiffer géén stof dat meer ronddwarreld!

"

Sinds ik Swiffer heb getest, wil ik niets anders meer. Ik gebruikte een zachte doek voor de meubels en de vloer, maar kon de volgende dag weer opnieuw beginnen en dat is met Swiffer niet, want er is geen ronddwarrelend stof meer!

"

Door Ambassadeur
mirjamnl1112279