Vijf manieren om een einde te maken aan slapeloze nachten

Vijf manieren om een einde te maken aan slapeloze nachten

Een goede nachtrust geeft je lichaam niet alleen de nodige rust, het helpt je ook overdag beter te functioneren. Studies bij dieren bewijzen dat slaap het vermogen tot leren verhoogt en goed voor het geheugen is. Een Amerikaans universitair onderzoek uit 2009 toont tevens aan dat slaap belangrijk is om het brein de kans te geven onnodige ‘mentale bagage’ te verwerken.


Wat is slapeloosheid?

Er is sprake van chronische slapeloosheid wanneer je langer dan drie weken tijdens het grootste deel van de nacht slaapproblemen hebt: je vindt het moeilijk om in slaap te vallen, wordt ‘s nachts wakker of je voelt je nog altijd erg moe als het tijd is om op te staan.

Sommige mensen kunnen maanden of zelfs jaren last hebben van chronische slapeloosheid. Als je een ernstig slaapprobleem hebt, kan je hier het beste met je huisarts over praten om te zien of er behandelingen zijn die je kunnen helpen.

Af en toe een paar dagen last hebben van slapeloosheid, komt veel vaker voor. Vrouwen zijn hier vatbaarder voor dan mannen. Terwijl iedereen uniek is, hebben volwassenen over het algemeen zo’n zeven à negen uur slaap per nacht nodig. Dus als je geen chronisch probleem hebt maar af en toe last hebt van slapeloze nachten, probeer dan de volgende vijf tips eens.

Als je de gewoonte hebt om ‘s nachts wakker te worden of het moeilijk vindt om in slaap te vallen, probeer dan deze vijf simpele tips eens.

1. Kies een slaapvriendelijk nachtmutsje
Cafeïne geeft je ’s ochtends een boost, maar kan je ’s avonds veel actiever maken dan nodig waardoor het moeilijk wordt om een goede, diepe slaap te vatten. Alcohol kan je slaperig maken, maar het kan ook effect hebben op de kwaliteit of continuïteit van je slaap. Probeer in plaats daarvan het traditionele glas warme melk of ander melkdrankje om je naar een warme, rustige slaap te sturen.

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

2. Bereid je overdag voor op slaap – door actief te zijn
Het ligt voor de hand dat een fikse wandeling je helpt om beter te slapen, maar ook een actief leven overdag zorgt ervoor dat je lichaam beter stress los kan laten waardoor je ‘s avonds meer ontspannen bent.

3. Vind een routine
Bij baby’s vormen het warme badje en flesje melk duidelijke signalen van een regelmatige routine. Ons lichaam reageert ook op een ontspannende routine. Als je normaal gesproken ‘s morgens doucht, probeer dan eens een kalmerend bad voor het slapen gaan. Wees ook consistent door elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan om je lichaam regelmaat en routine aan te leren.

4. Kies voor slaaptriggers die voor jou werken
Je zorgen maken, over werk of gezin, helpt natuurlijk niet bij het in slaap vallen! Verzet in plaats daarvan je zinnen en lees een boek of luister naar de radio. Ontdek wat voor jou werkt, want iedereen is uniek. De één heeft baat bij een luchtig tijdschrift, de ander bij een spannend boek; lichte muziek of juist het gebabbel van een nieuwszender.

5. Nestel je
Niets zo vervelend als eindeloos woelen in bed om een comfortabele houding te vinden. Improviseer met kussens om te zien wat voor jouw lichaam werkt. Als je graag op je zij ligt, probeer een klein kussentje onder de knie van je bovenste been – zo verdraai je je middel niet. Of probeer met je hoofd en nek op een V-vormig kussen te slapen, je zult versteld staan hoe lekker dit kan liggen.

Weltrusten!

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven