5 Manieren om slapeloze nachten tegen te gaan

5 Manieren om slapeloze nachten tegen te gaan

Kan je ‘s avonds de slaap niet vatten of lig je soms urenlang naar het plafond te staren? Probeer dan deze vijf simpele tips.


Een goede nachtrust draait niet alleen om je lichaam rust gunnen. Het helpt je ook dag in, dag uit beter te functioneren. Onderzoek bij dieren heeft uitgewezen dat slaap je vermogen om te leren verbetert én goed is voor je geheugen. Een Amerikaanse universiteitsstudie rond slaapproblemen toont bovendien aan dat met genoeg slaap je hersenen elke dag ‘overtollige informatie’ opruimen. Slaapproblemen kunnen dit flink verstoren.

5 Manieren om slapeloze nachten tegen te gaanWat is slapeloosheid?
Bij chronische slapeloosheid is sprake van systematische slaapstoornissen: je hebt moeite om in slaap te vallen, je wordt ‘s nachts wakker en ‘s morgens als je opstaat heb je het gevoel dat je niet genoeg geslapen hebt. Sommige mensen kunnen maanden of jaren last hebben van slaapproblemen. Als je een serieus slaapprobleem hebt, bekijk dan met je huisarts of er behandelingen zijn die kunnen helpen. Periodes van slapeloosheid die maar enkele dagen of weken duren, komen vaker voor. En vrouwen schijnen er meer last van te hebben dan mannen. Iedereen is natuurlijk anders, maar volwassenen hebben doorgaans zeven tot negen uur slaap nodig. Dus, als je geen chronische slaapproblemen hebt, maar af en toe wel een periode hebt met slapeloze nachten, probeer dan volgende vijf tips eens.

Vijf ideeën om met slapeloze nachten af te rekenen

1. Kies een slaapvriendelijk nachtmutsje
Cafeïne geeft je ‘s morgens misschien een boost, maar ook ‘s avonds werkt het stimulerend, waardoor je moeilijk in een diepe slaap valt. Ook alcohol kan de kwaliteit van je nachtrust aantasten, al voel je je er slaperig door. Een warme melkdrank als slaapmutsje zal je daarentegen wél helpen om slaapproblemen te voorkomen.

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

2. Actief overdag: de beste voorbereiding voor je nacht
Het ligt misschien voor de hand dat je beter slaapt als je overdag een verkwikkende wandeling gemaakt hebt. Maar je mag dit gerust generaliseren: een actieve levensstijl waarin elke dag plaats is voor beweging zorgt dat je stress beter verwerkt. Resultaat; ‘s avonds kruip je meer ontspannen in bed.

5 Manieren om slapeloze nachten tegen te gaan 3. Vind een goede slaaproutine
Baby’s krijgen een avondbadje en een papfles en ontwikkelen op die manier een vaste routine voor het slapengaan. Ons lichaam zal net zo reageren op een vaste, ontspannende avondroutine. Je neemt gewoonlijk ’s ochtends een douche? Waarom niet overschakelen op een kalmerend bad ’s avonds? Voorkom slaapproblemen door consequent rond dezelfde tijd naar bed te gaan, zodat je lichaam in een vast ‘inslaappatroon’ terechtkomt.


4. Welke ‘slaapverwekkers’ werken voor jou?
Natuurlijk helpt gepieker over het werk of het huishouden niet om in slaap te vallen. In plaats daarvan is het beter om je hoofd leeg te maken door wat te lezen of naar de radio te luisteren. Voor iedereen werken andere trucjes om slaapproblemen tegen te gaan: een ‘makkelijk’ tijdschrift of een meeslepende roman, zachte muziek of het gepraat van een radiopresentator.

5. Zorg dat je goed ligt5 Manieren om slapeloze nachten tegen te gaan
Niets is zo erg dan de hele nacht liggen woelen en zoeken naar de juiste slaaphouding. Gebruik kussens om de voor jou perfecte slaaphouding te vinden. Lig je graag op je zij, leg dan eens een klein kussentje onder de knie van je bovenste been. Zo vermijd je dat je middel kantelt. Of leg je hoofd en nek eens in een V-vormig kussen. Je zult versteld staan hoeveel prettiger dat ligt.

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven
Met Swiffer géén stof dat meer ronddwarreld!

Met Swiffer géén stof dat meer ronddwarreld!

"

Sinds ik Swiffer heb getest, wil ik niets anders meer. Ik gebruikte een zachte doek voor de meubels en de vloer, maar kon de volgende dag weer opnieuw beginnen en dat is met Swiffer niet, want er is geen ronddwarrelend stof meer!

"

Door Ambassadeur
mirjamnl1112279