Zo vermijd je suiker in je voeding

Welzijn
11/01/2019
De herfst is in het land: het ideale moment voor een suikerdetox. Goed voor lichaam én geest. Roep suiker een halt toe met deze 5 tips!

1 - Snoep verstandig: Snoep, koekjes en gebak zijn voor de hand liggende zoetigheden. Stap 1 is dan ook om snoep links te laten liggen. Toch zin in zoet? Kies voor een stuk fruit als tussendoortje. Beperk je wel tot 2 stuks per dag.
2 - Drink water: Een blikje frisdrank bevat al snel 7 klontjes suiker. Dat is heel wat! Laat je ook niet verleiden door light-drakjes of smoothies. In die laatste zit zelfs nog meer suiker dan in frisdrank. Drink dus zoveel mogelijk water en voeg er wat fruit aan toe voor extra smaak.
3 - Kook zoveel mogelijk zelf: Kant-en-klaar maaltijden zitten tjokvol suiker. Kook dus liever zelf. Zo heb je meer controle over het suikergehalte van je gerechten. Kijk ook uit voor voedingsmiddelen met verborgen suikers, zoals ketchup, yoghurt en ontbijtgranen.
4 - Controleer de ingrediënten: Hoe ontmasker je nu die verborgen suikers? Door de ingrediëntenlijst te lazen! Let op met producten met sucrose, glucose, fructose, dextrose, lactose, maltose en glucosestroop. Zeker als ze bovenaan het lijste staan.
5 - Kies voor een alternatief: Vil je een cake bakken? Dan heb je uiteraard suiker nodig. Gelukkig zijn er ook gezondere suikers. Denk aan palmsuiker, kokosbloesemsuiker of dadelsiroop. Deze suikers bevatten meer mineralen zoals magnesium en kalium. Let wel: gebruik ook deze met mate. Of vervang ze door natuurlijke zoetstoffen zoals kaneel, wortel of gedroodge abrikoos.
 Psst: O, en let op: minder suiker betekent niet automatisch minder gaatjes. Blijf je gebit dus beschermen met de Oral-B Pro-Expert tandpasta.

En jij, wat zijn jouw detoxtips?