Hoera!

hooray

Je bestelling is geplaatst. We hebben je een e-mail gestuurd.

Dichtbij

Mijn mandje

Uw monsters

Kies een monster om te bestellen

cashback

Bekijk de beschikbare aanbiedingen op maat voor u!

Selecteer uw verzendadres

Kan koffiedrinken gevaarlijk zijn?

Kan koffiedrinken gevaarlijk zijn?

0
Koffie is oké, maar met mate! Aandacht voor de gevaren van een overmaat aan cafeïne.

Heb je moeite om aan de dag te beginnen zonder je gebruikelijke dosis cafeïne? Om zonder risico voor je gezondheid van koffie te genieten, let je op de hoeveelheden. Overmatig drinken van koffie kan leiden tot een lange lijst van onaangename neveneffecten: sommige vrij onschuldig, andere best schadelijk.

Koffie: goed of slecht?

Beiden! Koffie is, op water na, de meest geconsumeerde drank in Nederland en zou antioxiderende, verkwikkende eigenschappen hebben. Koffie zou migraines verzachten, het kenvermogen boosten, de spijsvertering stimuleren, depressie bestrijden en bescherming bieden tegen sommige ziekten. Het enige probleem? Overmatig koffieverbruik verandert deze gunstige eigenschappen in onaangename bijwerkingen en zou je gezondheid zelfs in gevaar kunnen brengen. Dat is vooral te wijten aan cafeïne, die slechts in kleine hoeveelheden heilzaam is. Omdat de uitwerking van koffie van de ene tot de andere persoon wisselt, is voorzichtigheid geboden. Geniet dus van koffie, zolang je maar in de gaten houdt hoeveel kopjes je dagelijks consumeert!

Welke risico’s bij overmatig koffiedrinken?

  • Koffie werkt verslavend. Hoe meer je lichaam ervan opneemt, des te meer het ernaar verlangt, omdat de boost die je van cafeïne krijgt steeds meer afneemt. Resultaat: je drinkt steeds meer koffie voor hetzelfde effect. Het kan zelfs zo erg worden dat verstokte koffiedrinkers op een gegeven moment moeten afkicken.
  • Koffie staat bekend als hongerstiller en laxeermiddel. In kleine hoeveelheden stimuleert cafeïne de spijsvertering. Maar te veel koffie heeft het omgekeerde effect: een verstoorde spijsvertering die leidt tot irritatie, buikloop en maagzuur.
  • Als pepmiddel is koffie de beste bondgenoot van nachtuilen: het versnelt het hartritme en vertraagt de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Hyperstimulering kan echter leiden tot hartkloppingen, tachycardie, bloeddrukverhoging, stress en angstgevoelens. Het staat een herstellende nachtrust in de weg en kan slapeloosheid of bij gevoelige mensen zelfs nachtmerries veroorzaken.
  • Vergeet ook niet dat koffievlekken op je tanden je gebit kunnen ontsieren … Op de duur veroorzaken koffiepigmenten vlekken op de oppervlakte van tanden. Ze blijven er zelfs op vastzitten als je je tanden niet regelmatig poetst. Om vlekken te vermijden, zijn er twee oplossingen: je koffieconsumptie beperken en je gebit reinigen met kwaliteitsproducten, zoals de elektrische tandenborstels van Oral-B.

Hoeveel is te veel?

Het echte risico van koffie is overconsumptie: volgens de EFSA, de Europese autoriteit voor voedselveiligheid, varieert de maximaal aanbevolen dosis cafeïne 200 tot 500 mg per dag in functie van je corpulentie en profiel. Dat betekent dus vier of vijf kopjes koffie per dag, maar minder voor zwangere en zogende vrouwen, mensen met een tengere gestalte en jongeren. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat niet alleen koffie cafeïne bevat. Een cumulatie van verscheidene bronnen kan snel tot overmaat leiden.

Ter informatie: een kleine espresso bevat ongeveer 55 mg cafeïne en een grote kop 80 tot 100 mg. Maar zwarte chocolade bevat ook cafeïne, net als thee, frisdrank met cola en energydrinks, zelfs sommige geneesmiddelen zoals pijnstillers en vermoeidheidsbestrijders. Vandaar dat het zo belangrijk is te letten op je opname van cafeïne en vooral de frisdrank die je je kinderen en tieners laat drinken: voor hen mag de dagelijkse dosis de 2,5 mg per kilo lichaamsgewicht niet overschrijden.

En jij, hou jij in de gaten hoeveel koffie je drinkt?

0

Je reactie toevoegen

Beheer Cookies