De voordelen van groenten en fruit

De voordelen van groenten en fruit

We kunnen groenten en fruit eten om energie te krijgen. Lees hier de andere vele voordelen!


Door het hoge gehalte aan vezels, vitaminen en mineralen, dragen groenten en fruit bij aan een goede gezondheid. Goed voor ons lichaam zorgen kan op een leuke en gevarieerde manier, bijvoorbeeld met een recept voor een detox-salade of een heerlijke huisgemaakte limonade! Vijf stuks groente en fruit per dag is het minimum!

De gezonde invloed van groenten

Knoflook: houdt van je hart!

Als uitstekende bloedverdunner heeft knoflook een beschermende rol voor hart en bloedvaten. Het bevat selenium dat een antioxiderende werking heeft. Hierdoor is knoflook ook werkzaam tegen bacteriën en speelt het een preventieve rol bij het optreden van bepaalde vormen van kanker.

Biet: energetisch

Bieten zijn rijk aan mineralen en oligo-elementen en bevatten tal van vitamines zoals vitamine B en C. Bovendien bevorderen de vezels de darmwerking. Deze groente wordt meestal gekookt gegeten, maar als we ze rauw eten dan is het handig om ze te raspen. De gezondheidsvoordelen van deze groente zijn daadwerkelijk bewezen.

Wortelen: voorkomen hart- en vaatziekten

De wortel draagt bij aan een goede spijsvertering. Hij is caloriearm (15 kcal/100 g) en voorziet ons lichaam bovendien van een brede waaier aan vitamines (C, B, E) en mineralen (kalium, calcium, magnesium, ijzer). De toegevoegde waarde van deze groente op onze gezondheid is algemeen bekend. Rauw, geraspt, als soep of bijgerecht: de wortel past in elk gerecht.

Kool: ontgiftend

Kool neutraliseert eventuele kwalijke stoffen die we dagelijks binnenkrijgen en versnelt de uitscheiding van gifstoffen, wat bijdraagt om de factoren van veroudering en kanker te verminderen. De gezondheidsvoordelen van kool zijn uitzonderlijk. Als bron van vitamine C, beschikt ze over ontstekingsremmende en antioxiderende kwaliteiten. Dankzij de goede calcium-fosforverhouding wordt het calcium beter door het lichaam opgenomen. De vezels zorgen op hun beurt voor een goede werking van de spijsvertering. Vandaar dat dit vaak wordt gebruikt in een detox dieet, een detox kuur thuis en detox salade.

Groene bonen: voedingsevenwicht

Groene bonen - of zoals velen ze ook prinsessenbonen of sperziebonen noemen - bevatten weinig calorieën en zijn zeer rijk aan vitamine A, B9, C en aan mineralen. Voor slechts 30 kcal/100g, is het één van de meest proteïne- en vezelrijke groene groenten. Groene bonen dragen bij aan een goede gezondheid en zijn erg populair door hun voedingseigenschappen. We lusten ze allemaal op elke leeftijd, koud in een (detox-)salade of warm met een scheutje citroen.

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Rapen: onze lichte compagnons

Rapen verlichten onze sausgerechten terwijl ze voor een aanvoer zorgen van verschillende mineralen, zoals calcium, kalium en zwavel. Zij zijn een uitgebalanceerde toevoeging aan ons gerecht.

Het gezondste fruit

Mandarijnen: winterfruit!

Mandarijnen kan je op elk uur van de dag eten. Deze gezonde vrucht is een echte topper voor de winter. Hij bevat weinig calorieën, is rijk aan vitamine C, mineralen en oligo-elementen en beschikt over tal van ontstekingsremmende eigenschappen.

Kiwi : in topvorm

Een kiwi (40 kcal) zorgt alleen al voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C! Met zijn rijkdom aan mineralen, voorziet hij ons van kalium, ijzer, koper en calcium en helpt hij in de strijd tegen een luie darm. Is de kiwi gezond? Zonder twijfel! Bij het ontbijt zorgt het voor een dag in topvorm.

Sinaasappel: tegen vermoeidheid

Wat maakt de sinaasappel zo gezond? Zijn aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine C! Naast het hoge gehalte aan kalium en magnesium, bevat de sinaasappel net zoveel calcium als melk. Geperst behoudt de sinaasappelsap zo goed als al zijn voedingswaarde, mits het snel wordt opgedronken voordat dit oxideert en daarmee het vitaminegehalte verliest. Ook handig om te weten: Sinaasappelvlekken verdwijnen als sneeuw voor de zon met waspoeder.

Appel: anti-cholesterol

Een appel is gezond, dat weten we al lang! Regelmatig een appel eten verlaagt het gehalte aan cholesterol in het bloed en brengt de suikerspiegel in evenwicht. Met zijn rijkdom aan vitaminen en mineralen, is het een bron voor een evenwichtige voeding. Zijn vezels regelen de darmtransport. Het is het ideale fruit als tussendoortje.

Welke groenten en fruit eten jullie het liefst?

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven
Met Swiffer géén stof dat meer ronddwarreld!

Met Swiffer géén stof dat meer ronddwarreld!

"

Sinds ik Swiffer heb getest, wil ik niets anders meer. Ik gebruikte een zachte doek voor de meubels en de vloer, maar kon de volgende dag weer opnieuw beginnen en dat is met Swiffer niet, want er is geen ronddwarrelend stof meer!

"

Door Ambassadeur
mirjamnl1112279