Zo houd je je goede voornemens echt vol

Zo houd je je goede voornemens echt vol

Heb je de neiging om de saaie taken tot morgen uit te stellen? Of ben je zo iemand die in januari keihard de sportschool in vliegt om vervolgens die sportschoenen weer op te bergen tot een week voor je zomervakantie? Geen zorgen, Lekker in het Leven heeft de beste tips voor uitstellers.


De grootste fout die je kunt maken is denken dat het afleren van slechte gewoonten simpel is of snel gaat. Er bestaat geen ‘quick fix’. Volgens Kristina Gyllensten, psychologe, mentale coach (uit Zweden) en één van de auteurs van het boek ”Mentale coaching – voor blijvende verandering”, houden we onszelf voor de gek. Zij maakt gebruik van cognitieve gedragstherapie om uitstelgedrag tegen te gaan en goede voornemens vol te houden.

Cognitieve gedragstherapie wordt meestal toegepast bij ernstige, psychische problemen, maar volgens Gyllensten is de methode ook erg effectief als het gaat om kleinere veranderingen die we op lange termijn willen volhouden. Zoals het niet meteen opgeven als het op sporten aankomt…  

Om een blijvende verandering te bewerkstelligen, moet je jezelf voldoende tijd gunnen. De inzet die nodig is om gedragsveranderingen door te voeren, is een proces waarvoor Gyllensten het volgende stappenplan heeft opgesteld:

1. Identificeer het gedragspatroon
Leer het patroon herkennen in je gedrag of de gewoonte die je wilt veranderen door telkens goed te observeren wat er nou precies gebeurt. Log je bijvoorbeeld steeds in op Facebook als je eigenlijk werkmails zou moeten beantwoorden? 

2. Observeer je automatische gedachten
Vraag jezelf af waarom het altijd zo gaat. Welke automatische gedachten beïnvloeden jouw gedrag? Observeer ze en kijk er kritisch naar. Alleen dan kan je ze proberen te veranderen en vervangen door de nieuwe, gewenste gedachten. Probeer je voor te stellen hoe goed het zal voelen als je bijvoorbeeld eindelijk al die e-mails hebt beantwoord, in plaats van te focussen op hoeveel werk het wel niet is. Als beloning kan je daarna uitgebreid Facebooken. Beloningen zijn altijd goede motivaties. 

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

3. Oefen je nieuwe gedachtenpatroon 
Oefen stap voor stap het nieuwe patroon van je gedachten. Ja echt! Oefen! Hier gaat het namelijk vaak mis; als iets goed lukt verwachten we meteen dat het altijd zo goed zal gaan. Niet dus. Om je gedachten en automatismen echt te her-trainen heb je tijd nodig en moet je keer op keer bewust die nieuwe gedachten oefenen. Troost je, je bent niet meteen een mislukking als je telkens weer in oude gewoonten vervalt (waardoor je het makkelijker opgeeft), zo werken onze gedachten nu eenmaal.  

4. Wees bewust
Oefen regelmatig. Een keer per dag kan al genoeg zijn, stel desnoods een reminder in op je smartphone. Hoe gaat het met de veranderingen? Hoe voelt het? Welke obstakels of moeilijkheden kom je tegen? Of waren er geen moeilijkheden? Als je dit regelmatig doet word je je bewust van je eigen gedrag, waardoor je zal begrijpen dat blijvende veranderingen tijd kosten.

5. Besef dat onvoorziene obstakels op je pad kunnen komen
Houd rekening met dingen die gebeuren die je goede voornemens kunnen verstoren. Je ambitie om regelmatig te gaan sporten mag niet gesaboteerd worden door een griepje. Het is dan ook belangrijk om van te voren een goed systeem te bedenken zodat je snel weer begint. Dan voelt je ‘mislukken’ door ziekte of andere redenen niet zo erg. En is het makkelijker om weer te beginnen! 

6. Kijk terug
Blik terug op vorige veranderingen die je in je leven hebt aangebracht. Dit geeft belangrijke informatie over wat je toen hebt gedaan om te slagen en het geeft je zelfvertrouwen om te weten dat je echt iemand bent die veranderingen kán maken. 

Mocht het toch niet lukken om je gedrag te veranderen dan moet je je volgens Kristina Gyllensten misschien afvragen waarom. Het is namelijk mogelijk dat je “kleine” probleempje deel uitmaakt van een groter probleem, waar je misschien een bepaalde therapie bij kunt gebruiken. Als je bijvoorbeeld nooit gemotiveerd voelt, ondanks meerdere pogingen met inspirerende beloningen, dan kan het zijn dat je depressief bent. Of als je, ondanks dat je je leven beter hebt georganiseerd, je nog altijd even gestresseerd voelt, dan ben je misschien op weg naar oververmoeidheid.  
Dus nogmaals, houd goed in de gaten of jouw pogingen tot verandering succesvol zijn – of niet. Dan heb je zelf, of met wat hulp, alle voorwaarden in handen om veranderingen in je leven te brengen en ze vol te houden. 

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Bambi666

Bambi666

gemeld

Veranderen is lastig maar absoluut de moeite waard. Introspectie helpt daar zeker bij!

  • melden
Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven