Waarom zijn we altijd zo moe?

Waarom zijn we altijd zo moe?

Vermoeidheid van nu is anders dan vroeger, maar wat maakt het nu zo anders en hoe kunnen we voorkomen dat we zo moe worden?


De totale hoeveelheid lichamelijke, psychologische en omgevingsgebonden stress waar we aan blootgesteld worden is de afgelopen dertig jaar verviervoudigd. We zijn voorbij gelopen aan onze natuur en omdat veel van deze hedendaagse stressfactoren onderdeel van onze levensstijl zijn, is het effect onbewust, langzaam en desastreus. 

Slaapkwaliteit
Natuurlijk, het eerste waar we aan denken als we moe zijn is slaap – of beter: het gebrek eraan. Maar het probleem ligt niet in de hoeveelheid, maar eerder de kwaliteit van onze slaap. Veel mensen onderschatten het belang van een goede nachtrust, terwijl deze juist een cruciale rol speelt om goed te kunnen functioneren.

Dag en nacht…
Vroeger stond de wereld zo ongeveer stil wanneer de avond viel. Maar tegenwoordig gaat alles dag en nacht door: dankzij smartphones, laptops, tablets (of allemaal tegelijk) zijn we bijna altijd bereikbaar, altijd beschikbaar en altijd paraat. 

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Al die moderne technologie bespaart ons veel tijd maar zorgt er tegelijkertijd voor dat we veel meer doen. Vroeger dacht men aan alle voordelen van de apparaten en machines die de saaiere taken van ons zouden kunnen overnemen, waardoor we veel meer vrije tijd zouden hebben om te ontspannen. Maar zijn we eigenlijk meer ontspannen geworden?

Enkele tips om oververmoeidheid minimaliseren

  • Het is een marathon, geen sprint. Negeer dat stemmetje in je hoofd niet als het zegt dat je best ietsje langzamer mag gaan. 
  • Ontkoppel. Leer leven zonder je smartphone, tablet of internet – al is het maar voor een paar uurtjes.  
  • Stel prioriteiten. Maak tijd voor je gezin, vrienden en jezelf. 
  • Mediteer. Onderbreek de zorgen, reflecties en projecties van je geest. 
  • Multi-task niet. Focus op één activiteit tegelijk als je je hersenen gebruikt.
  • Neem de tijd om te lunchen. En doe regelmatig ademhalingsoefeningen om rustig te worden. 
  • Stel een elektrische zonsondergang in. Zet bijvoorbeeld om 22 uur alle elektronica uit. 
  • Vier het behalen van een deadline. Neem de tijd om jezelf te feliciteren voordat je weer doorgaat naar de volgende. 
  • Leg jezelf geen ‘ik moet’ op. Spendeer tijd aan dingen die je wilt doen, niet wat anderen denken dat je zou ‘moeten’ doen. 

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Bedankt voor Alle goede tips

  • melden

MamaVanAta

gemeld

Sport sport sport!

  • melden
Kristina

Kristina

gemeld

Lastig met CVS, fybro en Lyme

  • melden

dinied01

gemeld

tips om tegen te vechten tegen vermoeidheid

  • melden

kan je verslaafd zijn aan slapen?

  • melden
Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven
Dolenthousiaste Swiffer Ambassadeur en vrienden!

Dolenthousiaste Swiffer Ambassadeur en vrienden!

"

Iedereen die een sample heeft gekregen is net zoals ik erg enthousiast! 'Makkelijke manier van stoffen', 'je komt overal makkelijk bij' en 'het stof blijft goed in de Swiffer zitten', zijn een aantal reacties die ik kreeg. Erg leuk!

"

Door Ambassadeur
Margriet35

Swiffer Vloerreiniger: favoriet van Ambassadeur.

Swiffer Vloerreiniger: favoriet van Ambassadeur.

"

Echt enthousiast over Swiffer! De Vloerreiniger is een uitkomst! Ideaal voor onder bed, de bank en de trap! Dat is een plek waar elke dag weer haar, vuil en stof ligt en ik altijd zat te klungelen met de kruimelzuiger. Vloerreiniger is mijn favoriet!

"

Door Ambassadeur
Melanie2015