Tips om rugpijn te verlichten en voorkomen

Tips om rugpijn te verlichten en voorkomen

1. Neem pauzes
Neem ieder uur zeker tien minuten - het liefst opgedeeld in kleine stukjes - pauze en loop even weg van je bureau en je computer. Haal de post of een kop koffie of pleeg een telefoontje en wandel terwijl je belt. Onderzoek toont aan dat zelfs mensen die regelmatig sporten evengoed nog risico lopen op hart- en vaatziekten als ze vaak en lang stilzitten.

2. Wissel je werkhouding af
Gebruik een bureaustoel met een kantelfunctie en strek regelmatig je voeten naar voren uit. Of zet ze op de stoelpoten, ga regelmatig wat naar voren of naar achteren zitten op je stoel. Als je bureau makkelijk in de hoogte verstelbaar is, kun je ook variëren tussen zittend en staand werken.

3. Beweeg
Benut de momenten dat je niet achter je computer zit zoveel mogelijk. Loop, als je bijvoorbeeld even een collega wilt spreken, even naar zijn bureau in plaats van een mailtje te sturen. En als je zaken moet plannen of wat tijd om over iets na te denken nodig hebt, kun je bijvoorbeeld ook eens naar een koffiebar gaan om die taken te doen.

4. Stretch
Van stilzitten worden je spieren stijf en kort, daarom is het belangrijk om stretchoefeningen te doen. Zelfs zittend op je stoel kun je met je schouders en hoofd rollen, je benen strekken en je heupen bewegen.

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

5. Krachttraining met alledaagse voorwerpen
Gebruik alledaagse objecten voor je krachttraining en om de spierknopen in de schouders en rug los te maken.

  • Vul waterflesjes en gebruik ze als gewichten. Verstevig rug- en armspieren door met je benen op heupbreedte uit elkaar te staan en in elke hand een flesje te houden. Til je armen recht naar voren of naar buiten toe op tot aan je schouders en laat ze weer zakken. Herhaal dit tien keer.

  • Ga tegen een muur staan met een tennisbal tussen je rug en de muur, en rol je rug over de bal. Een bijzonder effectieve manier om je rugspieren los te maken!

  • Gebruik een Pilatesbal als stoel. Dit is vooral erg goed om je middenrif te stabiliseren, je ruggengraat te verstevigen en rugpijn te verminderen.

  • Gebruik een stoel of lage bank om push-ups en plank oefeningen te doen.

PS Overbelast jezelf nooit als je medische klachten hebt. Vraag, als je twijfelt, advies aan je huisarts.

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven