natuurlijke-afweer

Natuurlijke immuun boosters voor in je voedingspatroon

In de winter op zoek naar een oppepper voor je immuunsysteem? Met deze tips van onze experts voorkom je een winterdip en help je je immuunsysteem een handje.


Winter betekent lekker warm binnen zitten en helaas vatbaar zijn voor winterdipjes. Voor veel werkende moeders komt het verschil tussen een gezonde topperiode of het bezwijken aan een hardnekkig virus vaak neer op het immuunsysteem . Door superfoods toe te voegen aan je voedingspatroon kan je jezelf sterker eten en je immuunsysteem een handje helpen.

Regelmatig smullen van deze natuurlijke afweersysteem boosters zal bijdragen aan een sterk immuunsysteem, een gezonde huid, meer energie en een beter humeur. Daarnaast zijn ze gemakkelijk verkrijgbaar bij de groenteboer of gezondheidswinkel bij jou in de buurt:

1. Super kruiden

Super kruiden kunnen regelmatig genuttigd worden als immuun- boosters. Een goed voorbeeld is Moringa, een plant afkomstig uit het Himalaya gebergte. Een ander voorbeeld is Ginseng, in de hele wereld bekend om zijn energie- herstellende kracht. Het is een zogenaamd “adaptogeen” dat het lichaam ondersteunt voor aanpassingen in stressvolle situaties die dagelijks voorkomen.

2. Super foods

Superfoods zijn plantaardige en zitten boordevol gezonde voedingsstoffen. De volgende superfoods kan je het best in je voedingspatroon opnemen:

  • Camu Camu: Is een klein stuk fruit afkomstig uit het Amazone- regenwoud. Het is fruit dat een hoge concentratie vitamine C bevat en een krachtig antioxidant is. Het kan dagelijks gegeten worden in combinatie met citroen en honing en als een booster voor je immuniteit werken. Ideaal voor kinderen, doordat het door het drinken gedaan kan worden, suikervrij is en gedoseerd kan worden.
  • Baobab: Is een fantastische bron van voedingsvezels, die fungeert als prebiotica. Baobab is belangrijk voor de vriendelijke bacteriën in de darmen, die van belang zijn voor het immuunsysteem. Baobab bevat pectine (een soort vezel), calcium, vitamine C en ijzer, waardoor het een immuun stimulerende superfood is.
  • Champignons: Worden al eeuwenlang als natuurlijke afweersysteem- boosters gebruikt. Japanse champignons zijn specifiek krachtig wanneer ze ergothianeine bevatten, een vorm van vitamine D en antioxidant, die zelfs na het koken nog aanwezig is. Champignons verhogen de aanmaak en activiteit van witte bloedcellen, die tegen infecties werken. Shiitake, Maitake en Reishi zijn zeer doeltreffend en kunnen dagelijks gegeten worden.

3. Probiotica, Prebiotica en gekweekte voedingsmiddelen

Het spijsverteringskanaal, de frontlinie van het immuunsysteem, is afhankelijk van levende bacteriën (ook wel “microflora” genoemd) om effectief te werken. Zowel prebiotica als probiotica ondersteunen de gezondheid van het immuunsysteem door de bevordering en groei van nuttige darmbacteriën te stimuleren. Beide zouden dus in uw dagelijkse voedingspatroon moeten voorkomen. Een goed voorbeeld van probiotica is gekweekte yoghurt – zeker de moeite waard om elke dag te eten. Tot goede bronnen van prebiotica behoren asperges, bananen en cichorei. Andere goede bronnen van zowel pre- als probiotica zijn gefermenteerde en geweekte voedingsmiddelen zoals kimchi, kombucha, guargum, zuurkool en kefir.

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

4. Kleurrijke groenten en fruit

Planten bevatten duizenden natuurlijke verbindingen die phytochemicaliën worden genoemd en helpen tegen de bescherming van bacteriën, schimmels en andere bedreigingen. Deze chemicaliën kunnen dus jou ook beschermen. Probeer wanneer mogelijk, om voor organisch- en seizoensgebonden groenten en fruit te gaan, doordat deze de meeste voedingsstoffen bevatten. Heldere groenten kunnen het best rauw gegeten worden. De bessenfamilie bevat de meest krachtige antioxidanten, zoals blauwe bessen, bramen, cranberries en aardbeien. Anthocyanen zijn verantwoordelijk voor de rijke, diepe kleur van de bes (bijvoorbeeld diep rood of paars). Bessen zijn daarnaast ook rijk aan vitamine C. Voorbeelden van andere immuniteits-boosters en andere voedselbronnen zijn:

  • Geel gekleurde carotenoïden die voorkomen in zoete aardappel en gele pompoen.
  • Roodgekleurde lycopeen die voorkomt in tomaten en guave.
  • Witte allicine in knoflook
  • Quercetine in uien
  • Resveratrol in rode druiven en rode wijn

Groene thee

Regelmatig nippen aan groene thee is een populaire Chinese gewoonte, wat goed tegen ontstekingen helpt, tegen ziekteverwekkers in het lichaam en beschermt de cellen tegen DNA schade.

Zink

De antioxidant en mineraal Zink wordt vaak over het hoofd gezien, maar is erg belangrijk als immuun- booster. Het bevordert genezing en houdt infecties op afstand. Zink komt voornamelijk voor in vlees, waardoor vegetariërs goed moeten opletten of ze wel genoeg Zink binnenkrijgen. Een goede bron van Zink zijn pompoenzaadjes.

Ontgiften

Sommige voedingsstoffen helpen het lichaam te ontgiften. Op deze wordt het immuunsysteem minder belast. Een voorbeeld hiervan is chlorofyl, een antioxidant dat voorkomt in groene groenten. De voordelen kort samengevat, eet zoveel groen als mogelijk is…

Wei-eitwit

Wei-eiwit, is een eiwit dat gescheiden wordt van melk. Het wordt snel door het lichaam opgenomen en zit boordevol antioxidanten. Wei-eiwit poeder kan aan het ontbijt of aan shakes toegevoegd worden, in het bijzonder wanneer spieren gekweekt en behouden moeten worden.

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Vrouwen onder elkaar, praat mee!