Help je lichaam gezond blijven

Hoe blijf je deze winter gezond en fit?

Gezonder eten en minder stressen is goed voor je immuunsysteem! Ontdek al onze tips om deze winter gezond te blijven.


Gezond eten en minder stressen is goed voor de weerstand! Ontdek onze wintertips om gezond te blijven.

Let op je voeding

Soms hoef je je lichaam maar een klein beetje te helpen om gezond te blijven en een loopneus te vermijden! Het is een gulden regel (die trouwens het hele jaar door geldt) om minstens acht glazen water per dag te drinken: dat ondersteunt de cellen van je organisme bij het elimineren van toxines en bacteriën. Als je niet van water houdt, voeg er dan een schijfje citroen of enkele frambozen aan toe. Groene thee is ook een uitstekend alternatief.

Te zware, vette of zoete maaltijden kun je beter vermijden, want die verhogen het glucosegehalte in je bloed. Dit vermoeit je witte bloedcellen die hun doeltreffendheid tegen virussen verliezen. Om in goede gezondheid te blijven, geef je dus de voorkeur aan een gezonde en evenwichtige voeding: magere yoghurt, noten en granen, mager vlees en vis met veel omega 3, zoals zalm, verse groenten, zoete aardappelen en tomaten. Een extra tip: voeg knoflook aan je gerechten toe. Dat bevat allicine, een krachtig antibioticum dat je organisme steunt in de strijd tegen allerlei bacteriën.

Antioxidanten zijn je beste vrienden

Vitaminen zijn bondgenoten als de winter gezond doorkomen jouw prioriteit is.

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Vitamine A bestrijdt ziekten en geeft je immuunsysteem een sterke boost, omdat ze verantwoordelijk is voor de het aanmaken van witte bloedcellen die virussen en ziekteverwekkende bacteriën bestrijden. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A is 4000 AI (Adequate Inneming) voor vrouwen en 5000 AI voor mannen. Vitamine A zit in melk, lever en eieren, maar ook in wortel, erwten, pompoen en groene groenten.

Vitamine C zit in aardbeien, kiwi, rode paprika en citrusvruchten. Probeer er 500 tot 1000 mg per dag van op te nemen. Voeg hieraan 8 mg vitamine E per dag voor vrouwen en 10 mg voor mannen toe. Als je vitamine C en vitamine E samen opneemt, verhoog je het antioxiderende effect. Trakteer jezelf dus gerust op een fruitige smoothie.

Stop stress

Aanhoudende stress riskeert je vatbaarheid voor ziekten te verhogen. Bij elke vorm van stress maakt je lichaam cortisol of stresshormoon aan, dat is normaal. Maar wanneer het cortisol de gewenste waarden overstijgt riskeert het de ziektewerende uitwerking van je witte bloedcellen te neutraliseren, omdat je organisme in situaties van aanhoudende stress de cellen die je afweer moeten beschermen de verkeerde kant uitstuurt. Ga dus beter om met stress en doe aan tai-chi, yoga of ademhalingsoefeningen.

En jij, wat zijn jouw tips om de winter te trotseren?

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Ik herken veel in dit stuk veel water drinken helpt echt. Ik was suiker verslaafd door ieder uur een glas water te drinken tot ik 8 glazen had behaald. Werd mijn trek in zoetigheden en stuk minder. Ik ben er bijna vanaf. En verder merk ik dat ik geen last meer van een opgeblazen gevoel heb.

  • melden

reddevil

gemeld

Ik werd er moe van. Viel in slaap.

  • melden

blondine

gemeld

Je kan beter geen streng dieet volgen, want dat hou je niet goed vol. Daar heb ik ervaring mee. Gewoon goed en gezond eten en door de week echt niet snoepen, dan mag je in het weekend best een stukje chocolade nemen. En er zijn heel veel lekkere recepten die lekker en gezond zijn. Ik maak veel van Dr,Frank uit het receptenboek.

  • melden
Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven