Goede en slechte vetten? Wat is het verschil?

Goede en slechte vetten? Wat is het verschil?

Vet heeft geen goede naam, maar vet is niet alleen maar slecht. Er zijn ook de goede vetten die je lichaam nodig heeft om gezond te functioneren. Wat het verschil is tussen goede en slechte vetten vertelt Lekker in het Leven je natuurlijk en we geven je ook gelijk tips rond vet verbranden.


We hebben vetstoffen echt nodig. Als energiebron spelen ze een belangrijke rol bij de celvorming, bij de ontwikkeling van ons zenuwstelsel en bij het stollingsmechanisme. Vetstoffen hebben dus een heilzaam effect op ons organisme en zijn een belangrijk onderdeel van een gezond dieet. Het is dus belangrijk dat je vet eet, maar kies dan wel voor de juiste vetten!

Wat is het verschil tussen goede en slechte vetten?
Vetstoffen verschillen door de structuur van hun componenten, de vetzuren. Slechte vetten zijn de verzadigde vetten: die herken je aan hun vaste vorm. Goede vetten zijn de onverzadigde vetten.

Welke vetten moeten we vermijden?
Bij matig verbruik zijn alle vetten wel degelijk goed voor de gezondheid. Ze bezorgen het organisme essentiële voedingsstoffen die het lichaam zelf niet kan aanmaken, zoals de vetzuren die je spieren nodig hebben om goed te functioneren. Maar van verzadigde vetten eet je al gauw te veel en daarvan stijgt het slechte cholesterol in je bloed. Verzadigde vetten vind je vooral in producten van zoogdieren (vlees, charcuterie, kaas, volle zuivelproducten), boter en chocolade.

Waar vind je dan goede vetten?
Onverzadigde vetten zijn echt onmisbaar. Je vindt ze in olijf-, noten-, koolzaad- en druivenpittenolie, in vette vis (zalm, tong, makreel, sardines) en schaaldieren. Ze verlagen niet alleen het slechte cholesterolgehalte in je bloed, ze vormen ook nog eens een doeltreffende bescherming tegen hart- en vaatziekten.

Wat moet er op ons bord komen?
Vlees bevat veel verzadigd vet. Voedingsdeskundigen adviseren daarom om niet meer dan 5 keer per week vlees te eten. Kies daarbij voor mager vlees zoals kip, kalkoen, kalfsvlees of konijn. Zet ook eens rauwe of gestoomde vis op het menu. Om de voedingswaarde op peil te houden, bewaar je vis en vlees onderin je koelkast. Zo worden ze niet blootgesteld aan licht en zuurstof. Gebruik olijfolie om te bakken en verwarm de olie niet boven de 180°.

Wat zijn de beste manieren om efficiënt vet te verbranden?
Tijdens het sporten verbrand je zowel vet als koolhydraten.  Kwestie dus van de juiste brandstoffen aan je dieet toe te voegen zodat je de resultaten kunt behalen die je zoekt.  Niet voldoende eten is geen optie: je hebt die brandstoffen nodig om efficiënt vet te kunnen verbranden.  Eet je niet genoeg dan gaat je lichaam in ‘hongermodus’ en slaat het alle vetten op, of ze nu goed of slecht zijn.

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Om de resultaten te behalen die je zoekt is het belangrijk dat je iets vindt dat je leuk vindt om te doen.  Tennissen verbrandt veel calorieën, maar als het een slechte ellenboog overbelast, dan zal je het ook niet volhouden.  Zoek dus een activiteit die bij jou past.  Yoga, met de hond in bos rennen, touwtje springen of met de kids op de trampoline; allemaal leuke activiteiten die actief vet verbranden en niet teveel geld hoeven kosten.  Probeer minimaal een half uurtje per dag een activiteit in te lassen; je zult al snel resultaten zien!

Ongeacht wat je gaat doen of hoe je je dieet aanpast; je lichaam zal er aan wennen. Varieer dus, zowel je activiteiten als je calorie-inname; zo blijft je metabolisme hoog en zal je lichaam optimaal vet verbranden.   Koolhydraten eet je best tijdens de dag maar ’s avonds in mindere mate, zo heeft je lichaam kans ze te verbranden en blijven ze niet ‘op je maag liggen’ als je in je bed kruipt.  

Maar als allerbelangrijkste tip: let niet op de weegschaal.  Als je pas begint te sporten dan zal je eerst spiermassa kweken voordat je vet begint te verbranden.  Zo werkt het lichaam nu eenmaal, en hoe meer spieren je hebt, hoe meer vet je verbrandt.  Niet alleen bij het sporten, maar ook tijdens je dagdagelijkse activiteiten.  Kweken dus die handel!

Spieren wegen meer dan vet, dus misschien zie je niet direct resultaat op de weegschaal, maar wel aan hoe je kleding past.  Hoe je in je vel zit en hoe je eruit ziet zijn dus veel betere parameters dan die pondjes op de weegschaal.    Dus wees trots op wat je al hebt bereikt en blijf vooral positief – Lekker in het Leven is alvast trots op je!

Neem ook een kijkje op Tips voor succesvol fitnessen om jouw persoonlijke succesformule samen te stellen.

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven