Gewoon loslaten

Gewoon loslaten

Voor veel vrouwen lijkt zich schuldig voelen haast een tweede natuur. Maar waarom zou je je slecht voelen over iets waar je toch geen controle over hebt?


Vrouwen zijn vatbaar voor schuldgevoelens. Een goede moeder zet zichzelf zelden op de eerste plaats. Wil je een keer iets voor jezelf doen (nee zeggen, een boek lezen, naar de schoonheidsspecialist), dan hoor je dat stemmetje achter in je hoofd al zeggen dat je eigenlijk iets anders zou moeten doen. Herkenbaar?

Waarom ‘zou’ je?
Het is belangrijk aandacht te besteden aan die ‘zou moeten’s’. Zijn het je eigen normen en waarden of zijn het die van een ander? Vindt je moeder bijvoorbeeld dat je kinderen teveel televisie kijken, of vindt je partner dat je thuis bij de kinderen hoort te blijven?

  1. Vraag jezelf wat er op dit moment echt belangrijk is in jouw leven.
  2. Maak een plan met concrete momenten voor al je echt belangrijke activiteiten (en vergeet geen pauzes in te boeken!). Als je ze allemaal in je plan verwerkt, hoef je je geen zorgen te maken over wat je gaat doen wanneer je er niet mee bezig bent of hoe je het in je planning gaat passen. 
  3. Evenwichtig leven betekent niet dat je voor alles evenveel tijd moet maken. Werk neemt vaak het meeste van je tijd in beslag, maar zorg ervoor dat je de juiste hoeveelheid tijd aan de juiste dingen besteedt. 
  4. Overcompenseer niet omdat je je schuldig voelt ten opzichte van je kinderen omdat je een werkende moeder bent. Dat is niet goed voor hen én voor jou. 
  5. Kijk naar hoeveel je gezin heeft aan wat jij doet. Je bent een voorbeeld voor hen. 
Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Gewoon loslaten
Maak een lijstje van alle dingen waar je je schuldig over voelt en vraag je hierbij af hoe je jezelf kunt ‘vergeven’ en het los kunt laten. Vergelijk deze lijst met jouw persoonlijke waarden om jezelf wat perspectief te geven. Denk na over die schuldgevoelens en probeer te achterhalen wat de echte reden is dat je je zo voelt. 

Onthoud:

  1. Als je je schuldig voelt, betekent het nog niet dat je iets verkeerd gedaan hebt. Leer jezelf ‘wat nu?’ te denken in plaats van ‘ik zou moeten’. Zo stop je met piekeren over wat je anders had kunnen doen. Richt je in plaats daarvan op de toekomst. 
  2. Praat met een vriendin. Het perspectief van anderen kan dat van jou helpen veranderen.
  3. Hang een lijst met jouw prioriteiten ergens waar je hem kunt zien, en de volgende keer dat dat stemmetje begint op te spelen, kijk naar je lijst. Als het niet in de top drie staat is het niet belangrijk.  

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven