Een pijnlijke rug; voorkomen is beter dan genezen

Een pijnlijke rug; voorkomen is beter dan genezen

Pijn in de rug, iedereen heeft er wel eens last van. Maar is die rugpijn gewoon een spiertje dat protesteert, of heb je echt een medische klacht? Hoe ontstaat rugpijn? En hoe kun je het vermijden?


Welke pijnen zijn er?
Lage rugpijn, ook wel spit of lumbago genoemd, is pijn in het gebied tussen de onderste ribben en de billen. De pijn kan erg hevig zijn, vooral tijdens het bewegen. Deze vorm van rugpijn komt veel voor. Mensen van alle leeftijden kunnen er last van hebben.

Meestal is er niets ernstigs aan de hand en is de pijn binnen één à twee maanden verdwenen met de juiste oefeningen. Als de rugpijn langer dan drie maanden aanhoudt, wordt gesproken van chronische rugpijn. Dan is er geen aantoonbare ziekte of beschadiging die de pijn veroorzaakt.

Een enkele keer kan er wel een ernstige oorzaak van de rugpijn zijn. Wanneer je last hebt van rugklachten waardoor je ook de controle over darmen of blaas verliest, 's nachts wakker wordt van de pijn, langdurig koorts hebt, of veel bent afgevallen zonder ziek te zijn of te lijnen, neem dan even contact op met de huisarts.

De veroorzaker
Rugpijn wordt vaak veroorzaakt door een slechte houding, vooral tijdens het zitten. Maar er zijn ook andere oorzaken:

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid
  • Een gebrek aan beweging, een zittend leven (bijvoorbeeld veel in de auto of achter de pc zitten);
  • Overgewicht;
  • Stress;
  • Zware dingen dragen, zware inspanningen doen of regelmatig sterke trillingen te verduren krijgen;
  • Lichamelijke verwondingen;
  • Roken.

Voorkomen is beter dan genezen
Wie rugpijn wil vermijden, kan dus het beste wat aan sport doen en ervoor zorgen de juiste zit-, sta- en lighouding te vinden. Heb je een kantoorbaan? Zorg dan voor een ergonomische stoel en leer je stress in de hand te houden. Ook door goed te slapen, verminder je de kans op rugklachten. Maar blijf niet langer in bed of op de bank liggen! Een liggende houding bevordert namelijk - in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht - chronische problemen en vertraagt herstel. Een fysiotherapeut kan je aan de hand van stretch- en verstevigingoefeningen leren beter te bewegen, te staan en te zitten. Tijdens het sporten maak je bovendien endorfine aan, een natuurlijke pijnstiller.

Zorggoed voor je rug; dan heb je er het langst plezier van!

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

jeannet55

jeannet55

gemeld

Als ik lang achter de computer heb gezeten (ja ik heb inderdaad geen goede houding! ik weet). Ik zal eens inderdaad zo'n ergonomische stoel aanschaffen. Wat wel lastig is, is dat ik mijn laptop op de huiskamer tafel heb staan en zo tussendoor vaak wat op de laptop werk. Vind het namelijk wel gezellig in de huiskamer. Maar als ik dan pijn heb (vaak nekpijn en in mijn schouder) dan weet ik dat ik er toch iets aan moet doen. Zal dit voornemen is in 2014 waarmaken!

  • melden
Katje1

Katje1

gemeld

Weet als geen ander wat voor een ellende rugpijn is. Wees zuinig op je lichaam. Maar krijg je last van je rug. Probeer dan toch nog wat te bewegen.

  • melden
Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven
Met Swiffer géén stof dat meer ronddwarreld!

Met Swiffer géén stof dat meer ronddwarreld!

"

Sinds ik Swiffer heb getest, wil ik niets anders meer. Ik gebruikte een zachte doek voor de meubels en de vloer, maar kon de volgende dag weer opnieuw beginnen en dat is met Swiffer niet, want er is geen ronddwarrelend stof meer!

"

Door Ambassadeur
mirjamnl1112279