5 stappen om je immuunsysteem te verbeteren voor het griepseizoen

5 stappen om je immuunsysteem te verbeteren voor het griepseizoen

Ontwikkel vechtlust en ga verkoudheid en griep te lijf door gezond te eten, vitamines en je levensstijl aan te pakken. Het is onmogelijk om de hele winter uit de buurt te blijven van mensen die niezen, snuffen en hoesten. Maar je kan je wel op natuurlijke manier wapenen tegen de griep; gezond voedsel, genoeg beweging en slaap.


Soep
Je zal van je dokter nooit een recept voor kippensoep met knoflook krijgen als je weer eens verkouden bent. Maar gezondheidsonderzoeken naar bouillon geven aan dat soep wel zou kunnen helpen om de verkoudheid sneller te laten verdwijnen. Dit wisten onze grootmoeders natuurlijk al lang. Door gezonde voeding en het drinken van sinaasappelsap kunnen we het immuunsysteem versterken.

Virus
Ondanks dat we regelmatig zijn blootgesteld aan meer dan 200 virussen, blijkt de belangrijkste factor om verkoudheid en griep tegen te gaan toch een gezonde levensstijl te zijn. Als onze gezondheid in het gedrang komt, zijn we meer vatbaar voor ziektes. Stress is een grote schuldige die onze weerstand vermindert. Dit is soms moeilijk te vermijden, dus hoe goed we hier mee omgaan speelt een belangrijke rol.

Met kinderen die vaak blootgesteld zijn aan griep op school en daardoor ziek worden, zijn de ouders soms vatbaarder voor de laatste griepvarianten.
Berichten over nieuwe ‘superfoods’, van acai bessen tot chai zaden en proteïne rijke granen, zoals quinoa, komen regelmatig in het nieuws met overtuigende informatie van hun waarde in onze voeding. Maar maatregelen om ziektes te voorkomen kunnen al genomen worden door gezond eten, genoeg rust en regelmatige beweging.

Gezond blijven
Gezond blijven begint bij goede gewoonten, dat is niets nieuws.
We hebben 5 tips om goed voorbereid te zijn op het komende griepseizoen;

1. Eet voedzame voedingsmiddelen
Een levensstijl met verse biologische groente en fruit, volkoren producten en minder proteïnes helpt het immuunsysteem te versterken waardoor ziektes voorkomen kunnen worden. Hiernaast help je je lichaam om de verkoudheid te verminderen door suikers te mijden, te matigen met vet eten en genoeg water te drinken.

Andere algemene voedingsmiddelen die het immuunsysteem stimuleren:

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid
  • Honing
  • Knoflook is een antischimmel, antibacteriële immuun stimulant.
  • Bessen hebben een antioxidant die het immuunsysteem beschermt. Mix blauwe bessen, aardbeien, vlierbessen etc.

2. Blijf in beweging voor een gezonde levensstijl.
Blijf regelmatig 20 tot 30 minuten per dag bewegen. Fysieke activiteit verbetert het immuunsysteem door de vermeerdering van witte bloedcellen die virussen aanvallen.

3. Ontwikkel gezonde manieren om met stress om te gaan.
Stress hormonen kunnen de immuunreactie beïnvloeden. Leer omgaan met stress door yoga, het luisteren naar muziek, wandelen, regelmatig lachen en massages. Al deze activiteiten bevorderen het immuunsysteem.

4. Goede nachtrust.
Slaap herstelt cellen en helpt het lichaam dus te herstellen waardoor het ziektes af kan weren. Een tekort aan slaap kan resulteren in het onderdrukken van het immuunsysteem. De meeste mensen hebben 7 tot 8 uur slaap nodig.

5. Eet vitaminerijk
Eet gevarieerde voeding die rijk is aan vitaminen.

  • Vitamine A bevat bètacaroteen en retinol, en die zijn belangrijk voor het immuunsysteem. De belangrijkste bronnen zijn wortelen, zoete aardappel, cantaloupe meloen en mango’s, groene bladgroente zoals spinazie en kool, rode vruchten en groente zoals watermeloen en tomaten.
  • Vitamine C staat bovenaan de lijst van immuun versterkers en heeft antivirale en antibacteriële eigenschappen. Voedsel dat rijk is aan vitamine C zijn papaja, aardbeien, kiwi, cantaloupe meloen, paprika, broccoli, sinaasappel en grapefruit.

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven