10 x brain training

10 x brain training

Recente ontdekkingen door neurologen stellen dat we een veel actievere rol kunnen spelen in het trainen van onze hersenen. Train je grijze cellen met deze tips.


Hoe kan het menselijk brein – het bewustzijn, het ‘ik’, onze vrije wil, emotie en al de rest – volledig afhankelijk zijn van een knobbelige, bolvormige, lelijke verzameling sponzige, natte delen? Hersenspecialisten weten al lang dat pieken in de neuronen veel te maken heeft met wie we zijn (en hoe we denken, doen en voelen). Maar, nieuwe informatie – dankzij nieuwe ontwikkelingen in hersenscan technologieën – over neuroplasticiteit (het vermogen van de hersenen om zich aan te passen aan nieuwe stimulansen), neurogenesis (het vermogen van de hersenen om te vernieuwen/verjongen) en hersenreorganisatie (de capaciteit om na letsel bepaalde hersenfuncties naar onbeschadigde delen over te brengen) leert ons iedere dag meer.

Hoewel het merendeel van het intensieve leren (en veranderingen in de hersenen) al plaatsvindt in de baarmoeder en tijdens onze kindertijd, blijven de hersenen veranderen en aanpassen tijdens ons hele leven. Herhaalde activiteiten (gedachten, gevoelens of acties) versterken de neurologische circuits verbonden aan die activiteit. Door een vaardigheid te herhalen kunnen we eigenlijk heel gericht onze hersenen trainen.

Hersenen trainen

Men denkt dat het brein tussen de vier en tien gedachten tegelijk kan verwerken. Weinig gebruikte netwerken raken er aangewend om de vaker gebruikte netwerken te versterken. Zelfs het volwassen brein kan nieuwe neuronen groeien en nieuwe connecties maken.

Veranderingen in het brein kunnen zowel normaal als abnormaal zijn. Je kan je brein trainen op zowel slechte gewoonten en vaardigheden als goede gewoonten en vaardigheden. Dit gebeurt wanneer de slechte vaardigheden constant worden herhaald en zo de overhand nemen.

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

10 x brain training

Zoals we al zeiden kan je je hersenen trainen. Hieronder geven je tien tips om jouw grijze massa te stimuleren.

  1. Hoe vul jij je tijd in en gebruik je jouw hersenen? Benut je je grijze massa optimaal? Train je het brein om de resultaten te krijgen die je zoekt? We kunnen bewuste keuzes maken over de informatie, vaardigheden en technieken waarmee we onze hersenen aan het werk zetten.
  2. Daag jezelf uit. Je hersenen zijn het allerliefst lekker lui dus het is aan jou om ze uit te dagen. Hoe meer je je hersenen aan het werk zet, hoe beter en verfijnder ze zullen werken.
  3. Blijf leren. Je wordt enkel gelimiteerd door wat je je hersenen geeft! Hoe meer je van je brein vraagt, hoe meer corticale ruimte het aanmaakt om deze nieuwe taken te verwerken.
  4. Focus op focus. Een slecht geheugen, verminderd concentratievermogen en een lage aandachtspanne zijn vaak de eerste tekenen van een minder scherp brein, of dit nu aan leeftijd, stress of ligt. Activiteiten die intensieve focus vragen zoals kruiswoordraadsels, sudoku, hoofdrekenen of schaken zullen die delen van de hersenen opnieuw stimuleren.
  5. Leid een multi-dimensioneel leven. Kies activiteiten die verschillende delen van het brein tegelijk stimuleren. Bijvoorbeeld, spendeer tijd en geld aan dingen doen (in plaats van kopen).
  6. Respecteer je grenzen. Hoewel lichte stress motiverend kan werken, leidt chronische stress juist tot verhoogde (of verlaagde) connecties in bepaalde delen van je hersenen waardoor een chemische disbalans ontstaat in de elektrische en chemische synergie van je brein. Chronische stress kan zelfs hersencellen doden.
  7. Groepstactieken. Een van de meest over het hoofd geziene factoren in het hersenen trainen is sociale interactie. Sociaal bezig zijn wordt geassocieerd met een tot 60% lagere kans op dementie, waarschijnlijk omdat sociaal zijn de aanmaak van ontstekingsremmende chemicaliën in de hersenen stimuleert en een opbouw van stresshormonen helpt tegen te gaan.
  8. Lichamelijke oefening. Bewegen is een van de meest effectieve manieren om nieuwe hersencellen aan te maken. Onderzoek wijst uit dat lichamelijke oefeningen/sporten het volume van je grijze massa vergroot en ontstekingen tegen gaat. Regelmatig cardio inlassen – zoals een flink stuk wandelen of fietsen – versterkt ook gelijk de bloedvaten die de hersenen van zuurstof voorzien.
  9. Vitamine D3. Nieuwe studies stellen voor dat vitamine D3 een grote impact zou kunnen hebben op het voorkomen van neurodegeneratieve ziekten zoals Alzheimer. Hoewel we D3 halen uit zonlicht (wanneer grote delen van het lichaam worden blootgesteld aan de zon) en voor een deel uit vis, lijkt het vandaag wel alsof iedereen een tekort heeft aan vitamine D3. Een supplement van minimaal 5000iu per dag is dan ook een aanrader.
  10. Rust. Voldoende goede, kwalitatieve slaap is essentieel voor je mentale functioneren. Onvoldoende of slechte slaap leidt tot verminderde functies in je prefrontale cortex waardoor je hersenen enkel op de essentiële zaken kunnen focussen. Hoewel we denken dat we af en toe best een beetje minder kunnen slapen, betekent dit dat we de cruciale stadia in onze slaapcyclus kunnen overslaan waarin neurons regenereren en nieuw geleerde informatie of vaardigheden worden opgeslagen. En vergeet niet, lekker slapen begint natuurlijk bij fris ruikende lakens.

Ben jij weleens vergeetachtig? Vertel het ons hieronder

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

marcus

marcus

gemeld

Wennis schryf op een whiteboard wat je gaat doen in bijv een week en geef in kleur de belangrykheid aan. Dus rood moet zwart mag groen kan morgen

  • melden
Wennis

Wennis

gemeld

Ik ben continu vergeetachtig tegenwoordig. Dat komt doordat ik MS heb :-( Tips wat aan die vergeetachtigheid te doen zijn van harte welkom

  • melden
Wieneke

Wieneke

gemeld

Ik heb steeds meer last van vergeetachtigheid. Ik ben een vrouw van 59 jaar. Ik durf zelfs geen nieuwe dingen meer te leren omdat ik bang ben dat ik het niet meer kan. Ik sport 3x per week ongeveer 1 uur per keer.

  • melden
Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Lekker in het Leven