Hoera!

hooray

Je bestelling is geplaatst. We hebben je een e-mail gestuurd.

Dichtbij

Mijn mandje

Uw monsters

Kies een monster om te bestellen

cashback

Bekijk de beschikbare aanbiedingen op maat voor u!

Selecteer uw verzendadres

P&G, duurzamer dan ooit

P&G, duurzamer dan ooit

0
P&G zet zich samen met jou in voor de bescherming van de planeet.

Je steentje bijdragen aan een groenere planeet? Dat is makkelijker dan je denkt: gewoon je favoriete P&G producten blijven kopen, want P&G zet nu nóg meer in op duurzaamheid. Inge De Backer, communicatiemanager wetenschap en duurzaamheid bij P&G, legt uit hoe het bedrijf te werk gaat en geeft tips hoe jij als consument zelf kan bijdragen.

Het ultieme doel van Procter & Gamble (P&G)? Het leven van de consumenten - jij dus! - continu verbeteren én gemakkelijker maken met goede producten. Maar uiteraard mag dat niet ten koste gaan van het milieu. Daarom zet P&G al tientallen jaren in op duurzaamheid. En nu gaan we nog een stapje verder met ‘Ambition 2030’: nieuwe doelstellingen die beantwoorden aan de milieu-uitdagingen van morgen.

Jij bent niet nieuw bij P&G.

Inge De Backer: “Inderdaad, ik werk al 29 jaar met veel plezier bij P&G, en heb al verschillende rollen uitgeoefend. Zo ging ik met mijn technische achtergrond aan de slag bij het Research & Development departement, waarna ik de overstap maakte naar Corporate Communications Manager. Vorig jaar ben ik de fantastische uitdaging aangegaan om communicatiemanager wetenschap & duurzaamheid te worden.”

Maar je huidige baan is wel nieuw!

“Duurzaamheid kwam tijdens mijn loopbaan al regelmatig aan bod. We zijn er immers al jaren mee bezig en willen hierin een voorbeeldfunctie vervullen en onze consumenten inspireren. Naast die focus op milieubewustzijn is productveiligheid altijd onze nummer één geweest. Moderne consumenten zijn gevoelig voor de samenstelling van producten en willen meer transparantie. Daarom plaatsen we die informatie nu ook op onze websites. Bij sommige producten, zoals Tampax, hebben we ook expliciet alle ingrediënten op de verpakking vermeld. Dit is geen vereiste maar we geven onze consumenten graag dat extra vertrouwen. Veiligheid en duurzaamheid gaan namelijk altijd hand in hand.”

Welke commitment gaan jullie aan?

“We willen onze ecologische voetafdruk verkleinen door de volledige levenscyclus van een product in beschouwing te nemen: van grondstoffen, verpakking en productie tot transport, gebruik en afvalstroom. In elk stadium ondernemen we stappen om minder broeikasgassen uit te stoten, minder en duurzamere energie te verbruiken, minder water te gebruiken en minder afval te produceren. We helpen de consument ook een groener leven te leiden en we maken het recyclen van de verpakking efficiënter. Met “Ambition 2030” willen we er onder andere voor zorgen dat onze verpakkingen niet in de oceaan belanden door ze 100% recycle- of herbruikbaar te maken. We streven naar een ‘circulaire economie’. Dat wil zeggen dat we gerecycled materiaal in onze verpakkingen opnemen in plaats van nieuwe grondstoffen te gebruiken.

Welke vooruitgang hebben jullie tot nu toe geboekt?

“Ons energieverbruik per productie-eenheid is al met 22% teruggebracht en we verbruiken nu 27% minder water per eenheid, mede dankzij onze geconcentreerde formules. Voor de productie van compactere verpakkingen en productvormen als de Ariel pods is maar liefst 80% minder water nodig dan voor onze vloeibare wasmiddelen. Bovendien zijn de trajecten die onze vrachtwagens dagelijks afleggen met 25% ingekort. Ook kan vandaag de dag 86% van onze verpakkingen gerecycled worden. Je moet overigens niet uit het oog verliezen dat sorteren superbelangrijk is om goede recycling mogelijk te maken. En bij dat sorteren hebben we de hulp van de consument nodig. Niet alleen verpakkingen spelen een rol, ook de samenstelling van de producten is belangrijk. Door bijvoorbeeld wassen op lage temperatuur mogelijk te maken verbruiken consumenten thuis minder energie en krijgen ze toch een goed eindresultaat. En niet te vergeten: we helpen de consument ook minder water te verbruiken door onze formules aan te passen, zodat je bijvoorbeeld de vaat niet meer hoeft voor te spoelen!”

Hebben jullie ook een positieve invloed op de industrie als geheel?

“Om veranderingen in de totale recycleketen te bewerkstelligen is samenwerking met meerdere partijen een absolute must. Een van onze researchers leidt een project bij de Ellen MacArthur Foundation waarbij heel wat partners betrokken zijn. Ze ontwikkelen een markering voor plastic, waardoor afvalverwerkers plastic verpakkingen veel efficiënter kunnen sorteren en dus veel meer kunnen recyclen.”

Het is duidelijk een wij-verhaal.

“Ja, inderdaad. Zo geven we onze werknemers specifieke trainingen en organiseren we sessies om hen te betrekken in deze levensnoodzakelijke filosofie. Zodra je zelf actie onderneemt, vergroot dat je milieubewustzijn enorm, en daar wordt iedereen beter van. Ook willen we jou als consument graag motiveren om milieubewust te leven."

Hoe kunnen consumenten hun ecologische voetafdruk verder verkleinen naast recyclen?

“Je kunt bijvoorbeeld op lagere temperatuur wassen. Als je kijkt naar de volledige wascyclus, van ingrediënt, productie en transport tot gebruik thuis en afvalverwerking, dan zie je dat temperatuur de grootste impact heeft op het milieu: maar liefst 75%! Door te wassen op 30 in plaats van 40 graden kun je al tot 30% energie besparen: een goede zaak voor het milieu én je portemonnee. Bij P&G zorgen we ervoor dat onze producten even effectief zijn bij 30 graden en lager als op hogere temperaturen. We verwachten van de consument daarin geen concessies: al onze producten moeten even doeltreffend werken. Dit is dan ook één van de hoofddoelstellingen van onze researchafdelingen.”

50% gerecycled plastic, 100% Antikal-kracht

Wél besparen op plastic, maar niet op productkwaliteit? Je vertrouwde Antikal-fles bevat hetzelfde fantastische product, maar is nu gemaakt van 50% gerecycled plastic. Aan de doeltreffendheid is niets veranderd: dankzij de unieke preventieve actie blijven oppervlakken langer schoon en stralend*. Geen wonder dus dat Antikal dé nummer 1-kalkreiniger in Nederland** is! Laten we kalk en plastic afval samen bestrijden, fles per fles.

* Getest op verticale tegels.
** De meest verkochte kalkreiniger in Nederland. Bron: Nielsen, januari 2017 – januari 2018.

Tampax beschermt jou én het milieu

Tampax zet zich al sinds jaar en dag in voor productveiligheid en duurzame ontwikkeling, en nu gaan we nog een stapje verder. Tampax lanceert Cotton Comfort, een tampon die voor 100% bestaat uit katoen van ecologisch verantwoorde herkomst met een inbrenghuls van plantaardig plastic. Tampax Cotton Comfort draagt, net zoals alle Tampax tampons met plastic inbrenghuls, het onafhankelijke Oeko-Tex label. Dit is een van de strengst gecontroleerde labels en garandeert dat je product geen ongewenste stoffen bevat. Bovendien bevat Cotton Comfort geen geur- en kleurstoffen.

Natuurlijk fris, de hele dag lang

De nieuwe Always inlegkruisjes zijn nog steeds even dun en flexibel, maar bevatten nu 0% geur- en kleurstoffen. Daarmee beantwoordt Always aan de nieuwe verwachting van vrouwen: dat hun producten teruggebracht worden tot de essentie. De inlegkruisjes van Always bieden je 100% comfort en bescherming wanneer je die nodig hebt. Voor een ongelooflijk fris gevoel, de hele dag lang!

Blauwe fles, ʻgroene’ inhoud

De allermakkelijkste tip om groener te leven? Gewoon je favoriete afwasmiddel blijven gebruiken! Dreft Ocean Bottle is het nr. 1 afwasmiddel van Nederland*. De fles is gemaakt met plastic uit de oceaan. Tien procent van het plastic dat gebruikt is voor deze fles is door duizenden vrijwilligers ingezameld op de stranden van onze oceanen en aan de oevers van onze rivieren en meren. Dreft Ocean Bottle gaat tot 2x langer mee** zodat je de helft minder plastic verbruikt. Want onze planeet is ook een limited edition, net als deze fles ...

* Meest verkochte afwasmiddel van Nederland. Bron: Nielsen juli 2017-juli 2018.
** Ten opzichte van verdunde imitaties.

0

Je reactie toevoegen

Misschien iets voor jou:

Beheer Cookies