Vaak zijn de activiteiten waar je het meest tegenop ziet helaas ook de belangrijkste. Daarom is het nuttig je taken in te delen volgens hun prioriteit. Wat het dringendst is, pak je altijd het eerst aan. Van de heetste hangijzers wil je immers het snelst afkomen! Zo heb je alweer één bron van stress minder en zal het werk wat je daarna doet je veel makkelijker afgaan! Het beste is een schriftelijke indeling van je tijd en daarvoor is er niets beters dan een bullet journal.
Om te vermijden dat je te veel tijd doorbrengt met verplaatsingen, bezoek je op elk traject verschillende bestemmingen die dicht bij elkaar liggen. Als het enigszins kan, aarzel dan niet om de producten die je nodig hebt online te bestellen. Laat ze aan huis leveren of ga ze rechtstreeks afhalen: zo breng je minder tijd in winkels door.
Voor minder belangrijke taken vraag je gerust aan je familie en vrienden om een handje toe te steken. Huishoudelijke klusjes, de hond uitlaten, bij de bakker langsgaan voor brood ... Ook dat brengt je al een heel eind verder bij het beheren van je tijd! Maar een dienst vraagt om een wederdienst, als zij op hun beurt jou een keertje nodig hebben!
Blijf van je smartphone, vergeet de sociale media even en zet de televisie uit. Al deze afleidingen zorgen ervoor dat je minder geconcentreerd bent, waardoor je merkelijk minder doeltreffend bent. Zet de meldingen van je mobiele apps uit , bijvoorbeeld wanneer je het huishouden doet. Om nog meer tijd te winnen, probeer je de Swiffer Vloerreiniger: ideaal om je vloeren op alle plekjes goed en snel schoon te maken!
Bravo! Je bent erin geslaagd tijd vrij te maken. Nu is het tijd om stoom af te blazen! Dit zijn een paar van de dingen die je kunt doen tijdens de uurtjes die je gewonnen hebt:
Goed tijdsbeheer is van essentieel belang om momenten voor jezelf vrij te maken, zodat je dingen kunt doen waar je blij van wordt. Bespaar dus geen tijd op een betere organisatie!
En jij, heb jij tips om je tijd goed te organiseren?