Zonnen zonder te verbranden

Zonnen zonder te verbranden

Zon op je huid voelt heerlijk aan maar kan ook erg schadelijk zijn als we er onverantwoord mee omgaan. Dus hoe kunnen we genieten van de zon zonder onnodige risico’s te nemen?


Verbranden: het doet pijn, je vervelt én het is ook nog eens schadelijk voor de huid op lange termijn. We kennen de gevolgen van te lange blootstelling aan de zon allemaal wel. Ondanks dat we niet zonder zonlicht en vitamine D kunnen, krijgt zonnen maar weinig positieve publiciteit. Toch zijn er voldoende liedjes die de zon juist eren: “Good Day Sunshine”, “You Are the Sunshine of My Life” en “Walking on Sunshine” om er maar een paar te noemen. Deze klassiekers zetten de zon in het zonnetje en gaan over hoe goed die warme zonnestralen ons doen voelen; ze symboliseren de zonnige kijk op het leven en de liefde. Want net zoals het liedje al zegt, “Don’t it feel good?”. En het is waar, de zon speelt een belangrijke rol in onze gezondheid.

Uit de nieuwste onderzoeken blijkt dat je zonder problemen 15 minuten in de zon kan zonder zonnebrandcrème, het levert ons een onmisbare dosis vitamine D. Vitamine D hebben we nodig om calcium en fosfaten in onze botten en tanden op te nemen voor sterkere botten en gezondere cellen.

Op de lange lijst voordelen van zonneschijn staat bijvoorbeeld een echte mood-boost omdat de zon de serotoninegehaltes (het gelukshormoon) in ons lichaam verhoogt, endorfine en ook melatonine (nog weer zo’n gelukshormoon) aanmaakt waardoor we ’s avonds goed slapen.

Zonneschijn versterkt het immuunsysteem, verbetert het metabolisme, verhoogt circulatie, verlaagt het risico op bepaalde kankersoorten en andere ziekten zoals Multiple Sclerose, verlaagt de bloeddruk, cholesterol en bloedsuiker én bevordert ook nog eens de algemene gezondheid.

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Gezond zonnen
Om zoveel mogelijk van de goedheid van de zon te profiteren, kan je voor 10u ‘s ochtends prima 15 tot 30 minuten zonnen zonder bescherming. En ook na 3 uur ‘s middags kan je nog eens een korte sessie inlassen om zoveel mogelijk vitamine D op te nemen. Mensen met een lichte en/of gevoelige huid beperken zich beter tot maximaal 20 minuten in de zon zonder bescherming. Heb je een donkere huid dan kan je wel iets langer buiten blijven omdat je al een natuurlijke bescherming hebt en minder snel zult verbranden.

Rond 12 uur ‘s middags zijn de stralen het sterkst en is het erg belangrijk om altijd zonnebrandcrème met SPF te gebruiken. Breng om de paar uur opnieuw aan om verbranden te voorkomen. Je kunt natuurlijk ook de zon vermijden tijdens de heetste uren van de dag door in de schaduw te blijven of door je kleren zoveel mogelijk aan te houden en een zonnebril en hoed te dragen om rimpels en melanoom te voorkomen.

Belangrijke weetjes over zonnebrandcrème: lees altijd de etiketten en kies een sunblock met zowel UV-A als UV-B bescherming. Een goede zonnebrandcrème bevat zink oxide en titanium dioxide. Minerale blockers zijn beter dan chemische absorbeerders. Je hebt misschien al gehoord van zonnecrèmes die (eventueel schadelijke) chemicaliën zoals oxybenzone bevatten. Het advies is om zonnecrème om de twee uur opnieuw aan te brengen, zeker als je nat wordt door bijvoorbeeld zwemmen of zweten. Kinderen onder de 6 maanden kunnen beter geen zonnebrandcrème gebruiken.
Voeding die rijk is aan vitamine D (zoals zalm, champignons en eieren) is heel goed voor je gezondheid. Groente en fruit zitten vol antioxidanten en helpen je huid gezond houden terwijl je in de zon zit.

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Een nieuwe coupe? Laat je inspireren...