Hoera!

hooray

Je bestelling is geplaatst. We hebben je een e-mail gestuurd.

Dichtbij

Mijn mandje

Uw monsters

Kies een monster om te bestellen

cashback

Bekijk de beschikbare aanbiedingen op maat voor u!

Selecteer uw verzendadres

Veilig in de zon

veilig-in-de-zon
0
In de seventies kon je het niet bruin genoeg bakken. Tegenwoordig zijn we ons veel meer bewust van de schadelijke effecten van zon op onze huid, en kiezen we steeds vaker voor bescherming. De do’s en don’ts op een rijtje.

Uv, van A tot C

Zonlicht bestaat uit drie soorten uv-stralen: A, B en C. Uv-C-stralen zijn het gevaarlijkst, maar ze worden tegengehouden door de ozonlaag en bereiken de aarde niet. Uv-B-stralen kunnen de huid verbranden. Uv-A-stralen verbranden niet, maar verouderen de huid. Vroeger dacht men dat wie bruin werd en niet verbrandde, weinig schade opliep. Dat klopt niet. De opeenvolgende blootstellingen aan uv-stralen verouderen onze huid en vergroten het risico op huidkanker. Het bruine kleurtje dat je krijgt komt doordat je pigmentcellen reageren op uv-schade: niet echt een aanrader dus.

Smeer 'm

Een must: het gebruik van zonnecrème. En heel belangrijk: de juiste hoeveelheid. Ongeveer ½ theelepel op het gezicht, een half uur voor je in de zon komt. Als je buiten bent, elke twee uur opnieuw aanbrengen, zeker als je veel beweegt. Gebruik elke ochtend een dagcrème met SPF en kies ook voor een foundation met SPF. De foundation camoufleert oneffenheden en geeft een extra laagje bescherming.

Antioxidanten in actie

Schade die er al is, kun je proberen te beperken zodat je er weer jonger uit ziet. Bijvoorbeeld met het gebruik van een crème die antioxidanten bevat. Antioxidanten bestrijden schade veroorzaakt door vrije radicalen en verhogen de effecten van de SPF aanzienlijk.En vergeet ook niet je door de zon beschadigde haar na elke blootstelling aan de zon te verzorgen met een herstellende shampoo!

Altijd alert

Ook al lig je niet elke dag te zonnen, toch is je huid nog altijd gevoelig voor zonschade, steeds wanneer je buiten bent. of je nu gaat joggen, tuinieren of naar huis wandelt van je werk. Loop zoveel mogelijk aan de schaduwkant van de straat, draag kleren die kwetsbare plekken zoals je decolleté bedekken, en zet een hoed en een zonnebril op om je huid te helpen beschermen en hem er langer gezond en jong uit te laten zien!

Wat betekent?

SPF: Sun Protection Factor, of hoe sterk de natuurlijke bescherming van de huid tegen zonnebrand wordt verhoogd. Als je een lotion met SPF 15 gebruikt, kun je 15 keer langer in de zon dan als je geen lotion zou aanbrengen. Aangeraden wordt minimaal SPF 30 te gebruiken.
Breedbandfilter: SPF gaat alleen over uv-B-stralen, die je doen verbranden. Je hebt ook bescherming nodig tegen uv-A-stralen, die rimpels veroorzaken. Zonneproducten die beide beschermingen aanbieden, hebben een breedbandfilter. Zorg dat de breedbandfilter uv-A en uv-B bescherming op je flesje staat.
Sunblock: een sunblock is iets anders dan een zonnecrème, omdat hij de zon echt blokkeert. Een paraplu, bijvoorbeeld, zou ook een sunblock kunnen zijn. In lotionvorm bevat een sunblock zink- of titaniumoxide.
Waterproof/zweetproof: deze vage termen verdwijnen binnenkort en vertellen je hoe lang de zonnecrème op de huid bleef in het water tijdens het testen.
Gebruik: aanbevolen wordt dat je het hele jaar een breedbandfilter zonnecrème gebruikt met een SPF 30. De schadelijke invloeden van de zon zijn er zelfs op een bewolkte dag. En ook binnen ben je niet altijd veilig. Uv-A-stralen dringen door glas heen. Zonnecrème moet aangebracht zijn op elk stuk huid dat blootgesteld wordt aan de zon. Breng 'm aan minstens 30 minuten voor je naar buiten gaat.
Hoeveelheid: een borrelglaasje zonnecrème is een goede hoeveelheid om blootgestelde huid te beschermen. Als je twijfelt, gebruik dan liever iets meer. Veel mensen smeren zonnecrème maar niet genoeg om volledig beschermd te zijn. Breng de crème minstens elke twee uur opnieuw aan en nog vaker als je zweet of zwemt.
Nog weetjes?
Hou rekening met de uv-index in je buurt. Hoger dan 8 is een groot risico. Je houdt het beter koel en blijft uit de zon tussen 10 en 16 uur. Denk aan de eventuele medicijnen die je neemt. Ze kunnen je huid gevoeliger maken voor zonlicht, vooral op dagen met hoge uv-index.

0

Je reactie toevoegen

Misschien iets voor jou: