Kappersetiquette voor beginners

Kappersetiquette voor beginners

Hoe prettig het ook is, naar de kapper gaan kan soms ook voor stress zorgen. Al heb je al jaar en dag een goeie relatie met je kapper en ben je tevreden; toch kan de kapper op de één of ander manier die verlegen twaalfjarige die in ieder van ons schuilt plotseling weer tevoorschijn laten komen.


Geef je een fooi aan het meisje dat je haar wast? Beledig je je kapper als je een foto laat zien met wat je graag wilt? Moet je per sé een praatje maken of, liever gezegd, is het bot om lekker even asociaal met je neus in een tijdschrift de drukte te ontvluchten?

Uit serieus wetenschappelijk onderzoek (nou ja, zeg maar een peiling onder vrienden en lezers) blijkt dat de meesten onder ons zich weleens een beetje ongemakkelijk voelen bij de kapper. Misschien hangt er dan iets te veel glamour in de lucht? Of ligt het aan de haarlak? We vragen het super professional Amanda George. Zij is mede-eigenares van het Neil George Salon in Beverly Hills en de 'colorist' van Hollywoodsterren als Reese Whiterspoon, Cameron Diaz en Kate Hudson. Ze geeft hier antwoord op al je vragen zodat jij je nooit meer ongemakkelijk voelt bij de kapper.

1. Aan wie geef je een fooi – en hoeveel?

Je geeft een fooi aan wie dat volgens jou verdient; zo simpel is het. En of het nu muntstukken of briefjes zijn; een fooi geldt ook een beetje als erkenning en doet altijd plezier.

2. Geef ik het geld aan de kapper of laat ik de fooi bij de kassa achter?

Ook dit bepaal je helemaal zelf. Als je het gênant vindt om zelf de tip te overhandigen dan doe je die gewoon in het potje dat meestal bij je kapper op de balie staat, maar dan blijft het wel anoniem. En vergeet niet wisselgeld bij de hand te hebben. Een fooi aanrekenen op je bank- of kredietkaart is niet altijd mogelijk.

3. Hoe 'maak je het uit' met je kapper?

Niet fijn, maar het kan gebeuren; net zoals in een romantische relatie kan de intieme band tussen kapper en klant uitgewerkt zijn of verzuren. Wat dan? Gewoon niets meer van je laten horen? Volgens Amanda hoef je je kapper echt niet voor eeuwig trouw te blijven aan jouw vaste kapper, maar zo zegt ze: "er ontstaat in de loop van de tijd toch een speciale band tussen kapper en klant en het is dan ook fair je kapper ervan op de hoogte te brengen als je een keertje 'vreemd wil gaan'". Maar als jij dit laatste lastig vindt, denk eraan dat het hier op de eerste plaats om een professionele relatie gaat. Heb je zin om te experimenteren dan doe je dat toch gewoon.

4. Kletskous of niet: wat heeft jouw kapper het liefst?

Die uur of twee die je bij de kapper spendeert is vaak welverdiende "me-time", een oase van rust in je drukke leven. Is een tijdschrift lezen en een beetje ontspannen dan onbeschoft? Helemaal niet verzekert Amanda ons. "Kappers willen zich soms ook gewoon op hun werk concentreren." Uiteraard vindt je kapper een hartelijke begroeting en even gezellig kletsen fijn, maar als jij moe bent of niet in een spraakzame bui bent, dan is dat geen enkel probleem.

Registration

Word lid van Lekker in het Leven en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

5. Als je veel of moeilijk haar hebt, moet je dan extra tijd boeken?

Jazeker. De persoon die je afspraak noteert kan moeilijk inschatten hoe lang een afspraak zal duren als je niet vertelt wat er moet gebeuren en wat voor soort haar je hebt. Zo voorkom je ook onnodige wachttijden. Misschien heb je je haar onlangs zelf gekleurd en heb je er ongewild een wilde tijgerprint aan overgehouden! Laat dus in ieder geval zeker iets weten als je denkt dat je extra tijd nodig hebt. (En dat tijgerprintscenario heb ik uiteraard bedacht en is mij nooit zelf overkomen…)

6. Vinden kappers het leuk als je foto's meebrengt?

Normaal gezien wel. De kapper wil uiteraard dat jij tevreden bent, vertelt Amanda, maar als jij zegt: "Alleen de puntjes," wordt dat niet altijd even goed begrepen qua centimeters… En ook als je je haarkleur wil veranderen, kunnen foto's een beter beeld geven van wat je precies in gedachten hebt. Je kapper kan dan samen met jou overleggen welke look het beste bij jou past. Foto's meenemen en zo specifiek mogelijk je verwachtingen onder woorden brengen zal de kans dat jij tevreden de deur uitgaat—en dus ook terugkomt—alleen vergroten. Dus, wees niet bang om je mond open te doen!

7. Mijn kapper heeft mijn haar verknoeid. Vraag ik een schadevergoeding of ga ik ergens anders naartoe?

Kappers willen nooit hun klanten verliezen, dus als je ontevreden bent met het resultaat kun je altijd beleefd uitleggen waarom. De meeste kappers zullen je met plezier een opknapbeurt aanbieden.

8. Ik heb gehoord dat kappers gratis je pony kunnen bijknippen – is dat waar?

Ja, dat kan; tenminste als je een vaste klant bent. Het neemt maar een paar minuten in beslag dus ga gerust met of zonder afspraak eens langs voor een opfrisbeurt—maar geef dan zeker een fooi! Een fooi van tussen de 5 en 10 euro is normaal.

Meer wijze woorden? "Alle kappers houden van een klant met een aangename persoonlijkheid en positieve energie" vertelt Amanda. "Klanten moeten altijd goed verzorgd worden en anderzijds moeten klanten met respect met hun kappers omgaan; dan heb je een win-win situatie."

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Een nieuwe coupe? Laat je inspireren...