Welke voeding zorgt voor gezond haar

Welke voeding zorgt voor gezond haar?

Het eten van gezonde voeding is cruciaal voor gezond haar. Lees hier wat je allemaal in je voedingspatroon moet hebben voor glanzend en gezond haar.


Net als je huid, heeft je haar veel baat bij gezonde voeding: Voeding is de basis van gezond haar .Door het toevoegen van de juiste ingrediënten aan je voeding zal je haar voorzien zijn van alle nodige voedingsstoffen om er glanzend en gezond uit te zien, net als de gezondheid van je huid en je gezondheid over het algemeen.

Vis en andere bronnen van proteïnen en goede vetten

Haar bestaat voornamelijk uit proteïnen, waardoor je lichaam proteïnen nodig heeft om haren die uitvallen te kunnen compenseren. Een dieet met weinig proteïnen kan resulteren in een droge hoofdhuid en dof of broos haar. Een te kort aan eiwit kan ook voor kleurverlies van het haar zorgen. Een paar keer per week vis eten is een uitstekende manier om dit tegen te gaan. Vis bevat niet alleen hoogwaardige eiwitten, maar bevat ook weinig ongezonde verzadigde vetten en zit boordevol voedingsstoffen die je haar nodig heeft: Essentiele omega-3 vetzuren, vitamine B, vitamine D en ijzer. Omega-3 komt voor in de celmembranen van de hoofdhuid, in de haarschacht zelf en in de natuurlijke oliën die de hoofdhuid en het haar beschermen. Vis is een goede bron van ijzer, waardoor zuurstof in het bloed beter naar de haarzakjes getransporteerd kan worden. Een te kort aan ijzer (bloedarmoede) is een belangrijke oorzaak van haarverlies, met name bij vrouwen. Alle soorten vis zijn goed om te eten, maar je krijgt het meeste “waar voor je geld” en voedingsstoffen binnen door vis als zalm, haring, sardines, forel en makreel te eten. Deze soorten vis bevatten allemaal een hoge concentratie omega3. Wanneer je niet zo’n vis eter bent, kunnen andere bronnen van ijzer als gevogelte, mager rood vlees en eieren voor voldoende ijzer zorgen. Vegetarische opties om voldoende omega3 binnen te krijgen zijn: Avocado, pompoenzaadjes en walnoten. Peulvruchten (zie hieronder) zijn goede bronnen van eiwitten, terwijl spinazie rijk is aan ijzer.

Fruit en groenten

We weten allemaal dat we genoeg fruit en groenten moeten eten, maar bepaalde soorten kunnen extra voordelig zijn – voor gezond haar . Donkergroene bladgroenten en fruit of groenten in de kleuren oranje en geel bevatten een hoge concentratie aan vitamines A en C. Vitamine A is belangrijk voor de productie van oliën voor de hoofdhuid, die als een natuurlijke conditioner werkt. Een te kort aan vitamine A kan voor een droge hoofdhuid en roos zorgen. Vitamine C is essentieel voor de bloedcirculatie naar de hoofdhuid, waardoor genoeg bloed richting de haarzakjes komt. Een te kort aan vitamine C in je voedingspatroon kan ervoor zorgen dat je haar snel breekt. Donker groene groenten zoals spinazie, broccoli, boerenkool en snijbiet bevatten grote hoeveelheden vitamine A en C.

Voor de oranje-gele categorie zijn zoete aardappelen, wortels, meloenen, mango’s, pompoen en abrikozen grote bronnen van betacaroteen, wat je lichaam in vitamine A omzet. Blauwe bessen, kiwi’s, tomaten, aardbeien en citrusvruchten zijn rijk aan vitamine C.

Peulvruchten

Peulvruchten (linzen, bonen, erwten) zijn een plantaardige eiwitbron om haargroei te stimuleren en zitten daarnaast boordevol ijzer, zink en biotine – een B-vitamine. Een te kort aan biotine kan broos haar veroorzaken en zelfs voor haaruitval zorgen. Gelukkig is dit eenvoudig te voorkomen: Goede bronnen van biotine zijn volle granen, eidooiers, gist en noten.

Bestel je gratis doseersysteem!

Bestel je gratis doseersysteem!

Slechts één bestelling per jaar. Gelieve een leveringstermijn van 6 weken in acht te nemen.

Geselecteerd proefmonster
Kies dit proefmonster niet
Proefmonster al besteld

Noten

Naast proteïnen bevatten noten een hoge concentratie selenium, wat belangrijk is voor een gezonde hoofdhuid en glanzend haar . Sommige noten bevatten ook alfa-linoleenzuur en zink die de conditie van het haar helpen te verbeteren. Haarverlies kan een gevolg zijn van een tekort aan zink.

Vetarme zuivelproducten

Vetarme zuivelproducten zoals yoghurt, melk en kwark zijn goede bronnen van calcium, wat een van de belangrijkste bestandsdelen is voor haargroei te stimuleren . Daarnaast zijn ze ook rijk aan vitamine D, wat ook een boost voor de gezondheid kan zijn.

Oesters

We sluiten de lijst af met oesters. Oesters staan bekend om de hoge concentratie zink – een te kort aan zink kan leiden tot haarverlies en een droge hoofdhuid. Je kan je zink inname verhogen door noten, biefstuk, eieren, granen en volkoren brood te eten. Maar, vergeet vooral niet te genieten van al dat lekkers – en maak je geen zorgen over vieze kleren door geknoei met eten. Laat je zorgen maar aan Ariel over.

Wat is jouw geheim voor gezond haar? Vertel het ons hieronder!

Bevestig je persoonlijke gegevens

Vul de gevraagde gegevens hieronder in om je aanvraag af te ronden

Een nieuwe coupe? Laat je inspireren...